Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Rastaktiveter lugnade läget på Östbergsskolan – hör grundskolechefen Thomas Hallberg berätta om förändraringa som gjorts i klippet. Foto: Fredrik Eliasson/SVT

Lärarna på Östbergsskolan i Östersund tog timeout – vände negativ trend

Uppdaterad
Publicerad

Nedskräpning, skadegörelse och otrygghet i korridorerna – i november förra året bestämde skolledningen på Östbergsskolan i Östersund att det fick vara nog.

Under en dag stängdes skolan och eleverna fick stanna hemma. Personalen behövde snacka ihop sig om en lösning – och nu tycks den negativa spiralen ha vänt.

Det var inte hela skolbyggnaden som drabbats. Några avdelningar var helt befriade från klotter och annat. Hos ytterligare avdelningar var det desto rörigare.

– Mest påtagliga förbättringen gäller rasterna och under dem vistas nu fler lärarna ute i korridorerna, berättar Thomas Hallberg, verksamhetschef för grundskolan i Östersund.

”Lugnare och tryggare”

Även de elever vi pratar med intygar att det kunde vara ganska stökigt tidigare. Exempelvis satt det mackor i både taket och fastsmetade i fönstren.

– Nu är det mycket lugnare och tryggare och det går bättre att koncentrera på skolarbetet, menar Elvira Westerlund i 8A.

Även killarna tycker att det blivit bättre efter att skolpersonalen tagit nya tag.

– I dag finns det klara riktlinjer om vad vi har att rätta oss efter och det tycks nästa alla ha accepterat, säger Kaj Evans i 8D.

Hör mer från eleverna i videon nedan:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Man orkar mer när det inte är folk som skriker hela tiden och det är lugnare i korridorerna”. Elvira Westerlund, klass 8A, och Olivia Vorne, klass 8B, om effekterna av Östbergsskolans nedstängning. Foto: Fredrik Eliasson/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.