Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Flera tusen besökare lockades till Frösön

Matfestival lockade tusentals i Östersund

Flera tusen besökare lockades till Creative Party festivalen på Frösön på lördagen. Kockar från när och fjärran stog för omväxlande mat längs en snitslad bana.

Lördagen fylldes med aktiviteter för hela familjen på hotellområdet på Frösö Park, med workshops och levande musik. På kvällen blev det rundvandring längs med en snitslad bana mellan indiantält och hangarer där kockar från både Jämtland och utlandet trängdes för att bjuda på just sin specialitet.

– Vi har haft över tjugo gästkockar som bjudit på femtio olika rätter, säger initiativtagaren Fia Gulliksson.

650 kronor i inträde

Dagaktiviteterna var öppna för alla men på kvällen var deltagarna tvungna att köpa biljett för 650 kronor för att delta. Efter rundvandringen mellan de olika köken samlades alla deltagare i hotellbaren på Frösö Park för att äta hemmagjord violglass. Samtidigt som gästerna fick smaka på hela världens mat kunde också kockarna lära sig ett och annat om Jämtlands matkultur.

– Jag har aldrig ätit älg förut, det var faktiskt jättegott. jag är överraskad och imponerad. Jag måste prata med min pojkvän om att flytta hit, säger Estefania Coral från Barcelona som bjöd på Ceviche, en latinamerikansk fiskrätt, i ett av tälten.

Kommunen sponsrar

Mötet mellan kulturer verkar ha varit en succé, men det är inte billigt att hålla festivaler. Kommunen och flera sponsorer har gått in med resurser för att finansiera aktiviteterna.

– Kvällen betalas genom entrébiljetter, sen har Östersunds kommun varit med och bidragit för att göra den här dagsfestivalen och 24-timmarsfestivalen, säger Anders Wikberg, hotellchef på Frösö Park.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer