Flygplanen ska tankas med biobränsle från Finland Foto: SVT

Näringslivet satsar på fossilfritt i flygplanen

Uppdaterad
Publicerad

Näringslivet, Östersunds kommun och Jämtkraft går nu samman och köper biobränsle till flygplanen.

– Vi gör det för att klimatkompensera vårt resande men också för att skapa en efterfråga för alternativa bränslen, säger Erik Brandsma, vd för Jämtkraft.

Under måndagen bjöd Jämtkraft in till en presskonferens på Åre Östersund flygplats. Där fanns också representanter från Östersunds kommun och det lokala näringslivet. Tillsammans har de beslutat att köpa in biobränsle producerad av matavfall som ska tankas i flygplanen.

Östersundshem är ett av bolagen som är med i projektet.

– Vi vill göra vad vi kan för att de få flygresor vi faktiskt gör i bolaget ska vara så hållbara som möjligt, säger Karin Österberg som är hållbarhetschef på Östersundshem. 

Bränslet producerat i Finland

Under måndagen rullade projektets första tankbil in med 55 ton biobränsle. Planen är sedan att köpa in totalt 100 ton under 2019. Bränslet som kom i dag är producerat i Finland.

Går det inte att köpa i Sverige?

– Nej, inte i tillräckliga mängder så att det blir ett konkurrensmässigt pris. Så därför vill vi nu skapa den efterfrågan, vi vill skapa den marknaden så att det på sikt kan produceras här i Sverige, säger Erik Brandsma.

100 ton kan låta mycket men ser man till Åre Östersund flygplats som helhet är det fortfarande en droppe i havet. Enligt flygplatschefen Peter Fahlén är 100 ton ungefär 2 procent av all flygbränsle som används.

– Men samtidigt är det här ett bra initiativ. På det här sättet visar marknaden att de vill ha fossilfritt bränsle och det i sig kan bidra till att utvecklingen går snabbare framåt, säger han.

Dessa är med i initiativet:

Jämtland Härjedalen Turism, Diös, Frösö Park, Kaj63, Östersunds kommun, SkiStar, Atea, Handelskammaren Mittsverige, Östersundshem, Swedavia, Jämtkraft.

Källa: Jämtkraft

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.