Enligt avvikelserapporten misstänkte ambulanspersonalen att patienten hade stukat eller möjligtvis hade en fraktur på fotleden, men inte var i behov av ambulansvård.
Ambulanspersonalen beställde då sjuktransport till patienten och lämnade platsen. Efter att sjuktransporten inte dykt upp på tre timmar så ringde patienten själv till SOS Alarm och undrade var sjuktransporten blivit av, men patienten kom ändå inte till sjukhus.
Fick ”en känsla” av att något inte stämde
Ambulanspersonalen som hade undersökt patienten på förmiddagen julafton 2016 fick ”en känsla” av att något inte stämde senare på kvällen. Personen kollade upp hur det hade gått och fick veta att patienten aldrig hade kommit till sjukhus, trots att man hade bedömt att läkarbedömning var nödvändig.
Ambulanssjukvårdaren fick inte tag på patienten och kontaktade polisen efter julhelgen. En patrull åkte och tittade till patienten, som var uppe och gick men haltade lite.
Rapportförfattaren understryker att den aktuella beställningscentralen bör se över sina rutiner.