Patrick Jonasson i Järpen kan inte längre driva sitt åkeriföretag som han vill efter att hans körkort blivit indraget. Ett EU-direktiv sätter käppar i hjulet. Foto: Sara Leijman, SVT

Patrick förlorar lastbilskortet – hade epilepsianfall i tonåren

Uppdaterad
Publicerad

Ett EU-direktiv sätter stopp för Patrick Jonasson i Åre. Han är yrkeschaufför och har eget åkeri, men nu har Transportstyrelsen dragit in körkortet.

Sedan flera år driver Patrick Jonasson ett mindre åkeriföretag utanför Järpen. När SVT träffar honom är lastbilen ute på vägarna utan honom. Förra veckan fick han nämligen ett brev från Transportstyrelsen. Hans körkort för tunga fordon, C och CE, hade dragits tillbaka med omedelbar verkan. Orsaken är Patricks sjukdomshistoria:

– När jag var tonåring hade jag tre epileptiska anfall. Det sista var 1994.

Sedan dess har Patrick Jonasson varit anfallsfri. Däremot har han fortsatt att ta medicin.

– Jag har gjort det som ren försiktighetsåtgärd.

Och det har varit helt okej, fram till nu.

EU kräver tio år utan medicin

Tidigare sade reglerna att yrkesförare skulle ha varit anfallsfria i fem år. Om de åt medicin eller ej spelade ingen roll.

Men 2017 beslutade Transportstyrelsen att EU-direktiven ska följas, och de är betydligt striktare. Nu ska yrkesförare ha varit anfallsfria i tio år, och under dessa tio år får de heller inte ha tagit mediciner.

Eftersom Patrick Jonasson fortsatt medicinera, blev beslutet att körkortet för tunga fordon skulle dras in.

– Jag trodde inte att det var sant när jag fick beslutet, säger han.

Redan i våras hade Transportstyrelsen aviserat om att hans körkort kunde dras in. Patrick valde då direkt att avsluta sin medicinering. Två månader senare gjorde han ett nytt prov hos neurologen i Östersund.

– Även det testet var helt utan anmärkning, säger han.

Resultatet skickades in till Transportstyrelsen men där blev det ändå avslag.

”Skyldig följa EU-direktiv”

Att de nya striktare reglerna kan slå mot enskilda förare är Transportstyrelsen väl medveten om. 

– Det är oturligt för personerna som drabbas men vi är skyldiga att följa EU-direktiven, säger Åsa Ericson som är utredare på myndigheten. 

I Järpen tänker Patrick Jonasson överklaga till förvaltningsrätten.

– Det är ju ett ekonomiskt avbräck såklart, men mest är det känslomässigt väldigt jobbigt, säger han.

Nya krav för yrkesförare

Tidigare fanns en s.k. undantagsregel för yrkesförare som haft epilepsi. Då räckte det att föraren varit anfallsfri i fem år.

2017 tog Transportstyrelsen bort undantagsregleringen i epilepsi-kapitlet för att leva upp till kraven i EU-direktivet.

Reglerna kräver nu att en yrkesförare med epilepsidiagnos både ska ha varit anfallsfri och medicinfri i tio års tid.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.