Det är inte ovanligt att människor, främst äldre personer, blir utsatta för bluffsamtal när det gäller banker. Metoderna och tillvägagångssätten liknar varandra.
Under de senaste veckorna har sju anmälningar kommit in till polisen i Jämtland. Tillvägagångssättet har varit så att fysiska personer har ringt upp offret och utgett sig för att ringa från antingen Svea Ekonomi, Nordea eller den engelska polisen.
Uppmanas logga in med bank-id
Personen presenterar sig och säger att någon har tagit ett blancolån på flera hundra tusen kronor i den uppringdes namn. För att häva lånet blir de kopplade till en säkerhetsavdelning där man sedan ska logga in via bank-id eller bankdosa.
I flera fall har det försvunnit stora summor pengar från de uppringda personernas konton.
”Lägg på luren”
– Vi vill råda folk att lägga på luren, kontakta sin bank och göra en polisanmälan om man har blivit utsatt, säger Mikael Gruvelgård vid polisen i Östersund.
Det gäller alltså att vara skeptisk när man svarar i telefon.
– Banker ringer aldrig till sina kunder och ber att de ska logga in via bank-id, säger han.