Idag möter de som söker hjälp på akuten en sekreterare eller en undersköterska i receptionen, men nu ska första mötet vara med en sjuksköterska.
– Vi ökar kompetensen i receptionen för att tidigt identifiera vilka patienter som behöver akutvård, säger Christine Jonsson, enhetschef för akutmottagningen. Sjuksköterskan kan även ge råd för egenvård om de räcker.
Fokus på akut sjuka
Patienter som kommer på återbesök till akuten ska hänvisas till en planerad tid på en mottagning. Det kan vara patienter som behöver gipsas om, ta prover eller bara kollas upp.
– Det är kostnadseffektivt och blir bra för patienterna, säger Christine Jonsson. Det kan bli lång väntan för de som är på återbesök om akuta fall kommer in. Vi blir mer effektiva eftersom vi kan lägga fokus på de som är akut sjuka.
Flexibla team
Christine Jonsson berömmer de anställda som arbetat hårt för att få till ett bättre flöde.
– Det är medarbetarna på akutmottagningen som via workshops tagit fram förbättringsförslagen.
Väntetiden ska även minska genom att vårdteamen blir mer flexibla.
– Tidigare hade vi ortoped respektive medicinteam, men nu ska vi arbeta bredare, säger Christine Jonsson.