”Jag tycker synd om dem, de gör samma jobb som vi, men med mycket sämre löner och villkor”, säger Linn Mattiasson Foto: TT, Henrik Silver/SVT

Nu ska EU stoppa lönedumpning på svenska vägar

Uppdaterad
Publicerad

Nya EU-regler ska göra villkoren bättre för förare och seriösa transportföretag. På onsdag röstar EU-parlamentet.

– Nu ska vi få bort den osunda konkurrensen och skitföretagen, säger Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Ända sedan EU utvidgades för 16 år sedan har svenska åkerinäringen utsatts för hård konkurrens från låglöneländer i östra Europa. En chaufför från Bulgarien eller Rumänien kan vara upp till 75 procent billigare att anlita än en svensk förare.  

– Det blir bara värre och värre, många kör för slavlöner, men det värsta är att många bryter mot reglerna, säger åkaren Bo Walltin i jämtländska Hackås.  

Röstar EU-parlamentet ja på onsdag innebär det bland annat att svenska löne- och arbetsvillkor ska gälla även för utländska förare som kör inrikestrafik i Sverige. 

– Med bättre villkor kan de få en human vardag som alla vi andra, säger lastbilschauffören Linn Mattiasson. 

– Det är glädjande att EU till slut begripit att gällande regelverk är direkt skadligt för seriöst företagande och därför beslutat att förändra det i positiv riktning, förklarar Peter Lundgren, ledamot för SD i EU-parlamentet. 

De nya nomaderna ska få vända hem 

En del förare från öst anlitas till den grad att de sällan ser sina nära och kära, med de nya reglerna måste arbetsgivaren erbjuda föraren möjlighet att resa hem minst var fjärde vecka. 

Uppdragsgivaren blir också skyldig att ordna så att föraren inte behöver tillbringa den lagstadgade veckovilan i lastbilens hytt. Lastbilschaufförer SVT Jämtland talat med hoppas att det blir säkrare på vägarna.  

– Snart kanske man slipper oroa sig för förare som inte borde köra för att de är så trötta, säger lastbilschauffören Linn Mattiasson från Offerdal.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.