Idén till e-tjänsten har Strömsund fått från andra kommuner. Foto: Anders Wiklund/TT

Strömsund vill motverka trängsel med ny e-tjänst – kan anmäla fel på serveringsställen

Publicerad

Strömsunds kommun har skapat en ny e-tjänst där privatpersoner kan anmäla ifall de upplever att ett serveringsställe inte följer rekommendationer om trängsel. Målet är att snabbare kunna vidta åtgärder för att minska smittspridning av coronaviruset.

Idén om en e-tjänst uppstod då man sett liknande metoder för att bekämpa smittspridningen på restauranger i andra kommuner. Nu hoppas Strömsunds kommun att den nya e-tjänsten ska göra det lättare för kommuninvånare som vill uppmärksamma brister.

– Det verkade vara ett spännande och effektivt alternativ för oss. Vi har tidigare fått in anmälningar via mejl och via kommunens växel och då kan det ta tid innan vi blir uppmärksamma på problemen. Nu när man anmäler via en hemsida får vi informationen direkt, säger Anders Bergman, Chef för miljö- och byggavdelningen i Strömsunds kommun, som ansvarar för den nystartade e-tjänsten.  

Coronaviruset i Jämtlands län

Vill inte hänga ut någon

Redan idag är det många företagare som följer rekommendationerna men kommunen har fått in en del klagomål. Anders Bergman påpekar dock att e-tjänsten inte är tänkt att användas för att peka ut särskilda företag som dåliga.

– Vi har egentligen  inte haft några större problem med trängsel på serveringsställen under pandemin. Alla företag anpassar sig så gott de kan och det kommer hela tiden nya restriktioner.

– Skulle vi få in anmälningar nu så ser vi det mer som en möjlighet att snabbt kunna ge företagen en bättre återkoppling så att de kan anpassa sina verksamheter, säger han. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Jämtlands län

Mer i ämnet