Avtalen måste bli skriftliga

”Telefonförsäljning största problemet”

Uppdaterad
Publicerad
Konsumentverket får in mängder med anmälningar mot oseriös försäljning av telefonabonnemang. Drabbade tvingas gå till domstol för att bli av med avtal de inte vill ha.

Jämtlandsnytt har berättat om flera fall där länsbor blivit lurade av telefonbolagen. Dagny Asplind tecknade ett företagsabonnemang, trots att hon inte har något företag. Förståndshandikappade Kurt Bergman hade fyra abonnemang med olika telefonbolag – samtidigt.

– Vi anser att telefonförsäljning är det största problemet för konsumenterna just nu, säger Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson.

– Det borde finnas ett krav på en skriftlig bekräftelse, så att man kan se vad som gäller.

Regeringen har tillsatt en utredare som ska titta på telefonförsäljningen av premiepensioner, men inte så kallad telemarketing i stort.

– Det finns ingen möjlighet att man på stående fot kan avgöra vad man tjänar när man blir uppringd på det här sättet. Det är absurt, anser Kurts bror Gunnar Bergman på Frösön.

Jämtlandsnytt har sökt telefonbolaget Ringia för en kommentar, men inte lyckats nå dem. På Ringias kundtjänst kopplar man inte vidare, utan hänvisar till att man får lämna ett meddelande.

SVT granskar

Vill du bidra till vår säljgranskning med din berättelse, som kund, säljare eller i någon annan egenskap? Gör det här!

Följ granskningen här.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet