Hans Bergander är chef för Postnords terminal i Östersund. Foto: SVT

Upprörda jämtar ville stoppa kuvert till skojare

Uppdaterad
Publicerad

SVT Nyheter Jämtlands inslag om de tvivelaktiga blanketter som skickats ut från företaget Bolagsupplysningen, gjorde flera tittare förtvivlade. De hade gått på finten. Och posten fick samtal från olyckliga företagare som vill stoppa sina kuvert.

Som vi berättat är Bolagsupplysningen ett företag med säte i Estland. I vad som inte kan betecknas som något annat än ett lurendrejeri så har företaget skickat ut blanketter med en påtagligt myndighetsmässig layout.

Företagare som vi pratat med trodde att de uppdaterade uppgifter för Bolagsverkets räkning. I själva verket hade de abonnerat på en tjänst av mycket tveksamt värde.

Uppåt 1.000 kuvert dagligen

Hans Bergander är chef för Postnords terminal i Östersund. På onsdagskvällen fick han flera samtal hem till sig, efter att vårt inslag visats. Man ville få hjälp att stoppa sitt kuvert innan det skickats till Estland.

– Jag gjorde vad jag kunde och ringde terminalen i Malmö, dit kuverten gick. Men det var hopplöst att få tag i ett bestämt kuvert, förklarar han.

I Malmö berättade man att det dagligen kommer mellan 500 och 1.000 svarskuvert till Bolagsupplysningen. 1.000 kuvert innebär 10 miljoner i intäkter för skojarna, eftersom varje påskriven blankett gäller ett abonnemang för 10.000 kronor.

”Kan inte stoppa”

– Vi har inte rätt att se på Bolagsupplysningen som något annat än en kund som betalat för den här distributionen. Vi kan inte bara stoppa leveransen, säger Bergander.

– Det som krävs är att en annan myndighet, som Tullen eller Polisen, beordrar oss att stoppa post för att förhindra ett brott.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.