Foto: SVT

”Vägslitageskatt hotar Norrlands inland”

Uppdaterad
Publicerad

I dag är företrädare från Strömsunds kommun nere i Stockholm för att träffa utredarna kring vägslitageskatten. Oron är stor över vad som kan hända med Norrlands inland om skatten införs.

– Vårt budskap är glasklart. Ge oss chansen att överleva i Norrlands inland, säger Strömsunds kommunalråd Göran Bergström (S).

Strömsunds kommunalråd Göran Bergström (S). Foto: SVT

Dagen innan mötet träffade SVT honom i Strömsund. Tillsammans med Strömsunds utvecklingsbolags vd, Anders Blomberg, och åkeriföretaget Reaxcers ordförande, Bo Ottosson, planerade han det sista inför tisdagens möte. Och det var en trio som var laddade till tänderna med argument om vägslitageskattens negativa konsekvenser.

Kommer en vägslitageskatt att införas kan flera företag i Strömsunds kommun komma att flytta. Det visar en utredning som Strömsunds utvecklingsbolag gjort.

Till exempel har Attacus trähus och SCF betongelement i Hammerdal sagt att de kan komma att flytta sin produktion närmare slutkund. Varje vecka rullar i dag 40 lastbilar från deras fabriker i Jämtland till Mälardalen. Det är där nästan alla slutkunder finns.

– Det har vi fått konkreta exempel på. Det är i första hand de som levererar på tunga transporter där vi i dag inte har något alternativ förutom att köra på lastbil, säger Anders Blomberg.

Sämre skogsvård

Men även skogsägare kan komma att påverkas, menar han.

– Det är skogsägaren som bekostar transporten från avverkning till fabriken. Ju längre ifrån desto dyrare blir det.

Anders Blomberg, vd Strömsunds utvecklingsbolag. Foto: SVT

Samtidigt finns det en annan aspekt som Anders Blomberg tycker är viktig att lyfta fram. En slutavverkning är ekonomisk lönsam men det som sker innan, röjning och gallring, är det inte lika stora marginaler med idag.

Skulle en vägslitageskatt införas kommer sådan skogsvård med stor sannolikhet bli olönsam, tror Anders Blomberg. Då finns risk att skogsägaren väljer att inte röja eller gallra. Något som i förlängningen leder till en sämre skog.

– Det kommer bli svårare att få lönsamhet i röjning och gallring och då riskerar man att eftersätta det arbetet, vilket då drabbar skogen.

Fråga för landsbygden

Den vägslitageskatt som nu utreds ska vara avståndsbaserad och ska läggas på tunga fordon. Men Reaxcers ordförande, Bo Ottosson, menar att det är en kostnad som åkeribranschen i sin tur måste lägga på någon annan, på slutkunden. Som till exempel Attacus eller SCF betong i Hammerdal. 

Bo Ottosson, orförande Reaxcer. Foto: SVT

– Jag tycker att det här inte är en skatt för fordonsindustrin utan det är en landsbygdsfråga. Om det här blir en verklighet då stänger man halva landet, säger han.

Svårt med alternativ

Målet med en vägslitageskatt är även att miljöpåverkan ska minska då man pekar på att vissa godstransporter kan flyttas över till tåg och sjöfart. Men det är ju inga alternativ för Norrlands inland, säger Göran Bergström.

– Här finns ju inget hav. Och tågen är ju inget alternativ heller, det vet vi ju alla, säger han.

Alla tre är rörande överens om att alla måste bidra till en bättre miljö men att detta är fel väg att gå.

– Det här är inget annat än en straffskatt för glesbygden och Norrlands inland, säger Göran Bergström.

Vägslitageskatt

En kommitté ska analysera hur en avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar kan utformas.

Genom en sådan skatt kan den tunga trafiken i högre grad bära sina kostnader för samhällsekonomin.

En vägslitageskatt kan även bidra till att regeringens mål om att minska miljöpåverkan från transportsektorn kan nås.

En annan effekt av skatten kan vara att den bidrar till att vissa långväga godstransporter flyttas från lastbil till exempelvis tåg och sjöfart.

I februari ska uppdraget redovisas.

Källa: riksdagen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.