Trots att det är känt sedan länge att många blir lurade av telefonförsäljare minskar inte antalet anmälningar. Nu oroar sig konsumentrådgivningen för att telefonförsäljarna medvetet vänder sig till äldre personer, som har svårt att hävda sin rätt.
72-åriga Birgitta Sundkvist är en av många äldre som vänt sig till konsumentrådgivningen för att få rätt mot telefonföretag.
– Samtalen skulle vara gratis. Det skulle vara en månads uppsägningstid och jag skulle kunna säga upp när jag ville, men så var det ju inte, berättar Birgitta Sundkvist.
Var tionde samtal
Var tionde samtal till Konsumentrådgivningen i Jönköping rör telefonförsäljning, över hälften av dessa gäller telecom-tjänster. De som drabbats av problem med dessa företag är nästan uteslutande äldre personer.
– Av naturliga skäl har äldre större svårigheter: de tappar hörsel, de tappar syn. Så det kanske är så att branschen har en anledning att rikta in sin marknadsföring mot äldre personer, säger Annika Wilow Sundh på konsumentrådgivningen i Jönköping.
Sökt hjälp
När Birgitta Sundkvist skulle säga upp sitt kontrakt fick hon en faktura på 8.200 kronor, för att slippa uppsägningstiden. Först med hjälp av konsumentrådgivningen fick Birgitta Sundkvist rätt mot telekomföretaget, men det tog flera månader.
– Jag har varit helt under isen. Jag vaknar på morgonen och undrar vad för besked jag ska få, jag har varit helt förstörd. Först nu börjar jag må bra, säger hon.
Annika Wilow Sundh på konsumentrådgivningen avråder från att ingå avtal via telefon.