Äldre luras av telefonförsäljare

Publicerad

Problemen med att äldre blir lurade av telefonförsäljare fortsätter med oförminskad styrka. Varje vecka möter konsumentrådgivningen nya fall med uppgivna äldre som blivit lurade. – Samtalen skulle vara gratis, men så var det ju inte, säger Birgitta Sundkvist, 72, en av alla som har lurats.

Trots att det är känt sedan länge att många blir lurade av telefonförsäljare minskar inte antalet anmälningar. Nu oroar sig konsumentrådgivningen för att telefonförsäljarna medvetet vänder sig till äldre personer, som har svårt att hävda sin rätt.

72-åriga Birgitta Sundkvist är en av många äldre som vänt sig till konsumentrådgivningen för att få rätt mot telefonföretag.

– Samtalen skulle vara gratis. Det skulle vara en månads uppsägningstid och jag skulle kunna säga upp när jag ville, men så var det ju inte, berättar Birgitta Sundkvist.

Var tionde samtal

Var tionde samtal till Konsumentrådgivningen i Jönköping rör telefonförsäljning, över hälften av dessa gäller telecom-tjänster. De som drabbats av problem med dessa företag är nästan uteslutande äldre personer.

– Av naturliga skäl har äldre större svårigheter: de tappar hörsel, de tappar syn. Så det kanske är så att branschen har en anledning att rikta in sin marknadsföring mot äldre personer, säger Annika Wilow Sundh på konsumentrådgivningen i Jönköping.

Sökt hjälp

När Birgitta Sundkvist skulle säga upp sitt kontrakt fick hon en faktura på 8.200 kronor, för att slippa uppsägningstiden. Först med hjälp av konsumentrådgivningen fick Birgitta Sundkvist rätt mot telekomföretaget, men det tog flera månader.

– Jag har varit helt under isen. Jag vaknar på morgonen och undrar vad för besked jag ska få, jag har varit helt förstörd. Först nu börjar jag må bra, säger hon.

Annika Wilow Sundh på konsumentrådgivningen avråder från att ingå avtal via telefon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer