Cyklister olycksdrabbade – säkrare vägar ska minska olyckorna

Uppdaterad
Publicerad

Var tredje trafikant som hamnar på sjukhus med allvarliga skador efter en olycka är en cyklist. Åtta av tio olyckor med cyklar är singelolyckor och ofta orsakas de av brister i trafikmiljön.

– Vi har inte jobbat på samma sätt som man gjort med biltrafiken och tänkt på en förlåtande trafikmiljö när det gäller cyklister, säger Anna Niska, forskningsledare området cykel på statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Tidigare i veckan föreläste hon på branschmässan På väg på Elmia om hur utformningen av cykelvägar bör göras för att minska risken för att cyklister skadas.

– Vill man ha fler att cykla året runt så måste man höja driftstandarden både vintertid och sommartid. Man måste jobba med rengöring av ytor och plocka bort höga kanter där det kan ske olyckor. Tänka på hur sidomiljön ser ut på cykelbanor. Att det inte finns onödiga betonghinder eller vassa hårda saker som står längs cykelvägen, säger Anna Niska.

Trångt på banorna

Jönköpingsbon Bernt Hansson cyklar året runt. När vi träffar honom leder han sin cykel på den lite snötäckta cykelvägen. Han tycker att standarden på cykelvägarna i Jönköping är bra.

– Men, det är trångt på cykelbanorna på sommaren, säger Bert Hansson.

Tycker du säkerheten är bra?

– Ja den är bra, de sköts väldigt bra tycker jag.

Vägarbeten innebär ofta en stor olycksrisk för cyklister. För något år sedan gjorde VTI en studie om cykelolyckor i vid vägarbeten. Av de 288 olyckor som de identifierat inträffade 90 procent i tätort. De vanligaste olycksorsakerna var att cyklisterna kört omkull på kablar, rör och slangar som dragits över cykelvägen eller halkat på grus och lera från vägarbeten.  Men på allt fler håll jobbas det nu mer aktivt med säkerheten. Det handlar bland annat om tydligare skyltning, fångstnät och madrasser likt de som används vid alpina skidtävlingar om olyckan skulle vara framme.

– Framför allt har vi fått ett stort uppvaknande tycker jag hos kommunerna och väghållarna i stort. Medvetenheten har blivit otroligt mycket bättre, sedan får man ha lite tålamod och inse att det tar ett par år innan man får igenom tillämpningen ordentligt av det här så att vi ser även resultatet ute i verksamheten, säger Anna Niska.

Cyklisternas säkerhet

De vanligaste skadorna som cyklister drabbas av är hand, arm och höftskador. Men vid de allvarligaste olyckorna är det ofta huvudet som får stryk. Hjälmanvändandet har ökat de senaste 20 åren och i dag använder ungefär var tredje cyklist i riket hjälm. Men det finns regionala skillnader.

– I Stockholm är hjälmanvändandet betydligt högre, där är det ungefär 70 procent av cyklisterna som använder hjälm, säger Anna Niska.

Och det finns fler säkerhetsprylar på gång för cyklister.

– Det diskuteras en del kring uppblåsbara jackor och byxor som skulle kunna skydda axlar och höfter.

Men en viktig faktor för cyklisternas säkerhet är att bromsarna är i ordning.

– Bromsarna är otroligt viktiga på en cykel, det ser vi i olycksstatistiken. En del av olyckorna beror helt enkelt på att handbromsen har tagit för hårt, eller för fort i förhållande till bakbromsen och då får du en omkullkörning på grund av det, säger Anna Niska.

”Försiktig i överkant”

Men de vintercyklister vi träffar på i Jönköping verkar inte ha drabbats av några svårare olyckor i samband med sina tvåhjulsfärder.

– Inget allvarligt, trillat omkull har jag gjort någon gång men det var längesedan, säger Anton Fellenius.

Inte heller cykelnestorn Bernt Hansson, som cyklar i stor sett varje dag, har råkat ut för någon olycka.

– Nej, det har jag inte gjort. Men jag är kanske försiktig i överkant.

Varför har du inte hjälm på huvudet i dag?

– Det borde jag kanske ha haft, men jag har en tjock mössa, säger han och skrattar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.