Representanter från kommunerna från en träff i höstas. Foto: Astrid Lindgrens hembygd

De hoppas på ny era för persontåget

Uppdaterad
Publicerad

Det är snart fyra år sedan persontågstrafiken lades ner på sträckan mellan Nässjö och Oskarshamn. Nu hoppas kommunerna längs sträckan att med hjälp av EU-pengar kunna få igång trafiken igen, redan nästa sommar. 

Under lördagen rullar återigen ett persontåg mellan Nässjö och Oskarshamn, men än så länge handlar det enbart om ett slags testtåg som ska marknadsföra idén om att låta trafiken, som varit nedlagd sedan 2014, återuppstå.

– Vi vill visa att det finns en fungerande bana här, som faktiskt behövs, säger Torbjörn Midunger, projektledare för Astrid Lindgrens hembygd.

Knyta ihop städer

Astrid Lindgrens hembygd är ett så kallat Leaderområdet, en sammanslutning för landsbygdsutveckling med olika kommuner som medlemmar, och där EU är med och bidrar ekonomiskt.

– Tåg på sträckan behövs för att knyta ihop Kalmar och Jönköping län och för att knyta ihop höglandet med de större städerna städerna, säger Torbjörn Midunger.

Persontrafik 2019

I ett första skede vill tågförespråkarna pröva persontrafik sommartid redan från 2019, och redan har en ansökan skickats in till länstrafikbolagen i Jönköpings och Kalmar län om att få med trafiken i tågplanen de kommande tre åren. På sikt vill man dock se en mer permanent trafik för att förbättra resmöjligheterna och godstransporterna tvärs över Sydsverige, där hamnen i Oskarshamn spelar en stor roll.

Stor investering

Ska det bli verklighet – inte minst med långa godståg – så krävs betydande investeringar i både spår och elektrifiering.

– Vi tycker i första hand att det är staten, Trafikverket, som ska betala detta. Men även länstrafikerna har ju intresse i att investera, säger Torbjörn Midunger.

Med på lördagens tågresa som görs med ett tåg från Nässjö järnvägsmuseum, finns bland andra styrelsen för Astrid Lindgrens hembygd, kommunrepresentanter och projektledningen. Tåget kommer stanna vid flera stationer längs med sträckan för olika arrangemang för allmänheten.

Fakta om sträckan

Nässjö-Oskarshamns järnväg (NOJ) stod klar 1874

Banan är knappt 15 mil lång

Kallades i folkmun för Bockabanan

Länstrafikbolagen tog över trafiken år 2000 under namnet Länstågen, senare Krösatågen

Persontrafiken Eksjö-Hultsfred lades ner december 2014

Leaderområdet Astrid Lindgrens hembygd finansieras av kommunerna i Nässjö, Eksjö, Hulsfred, Oskarshamn, Vimmerby och Oskarshamn. Även regionen och EU:s landsbygdsfond bidrar med pengar.

Leaderområdet Astrid Lindgrens hembygd arbetar bland annat för bättre transporter i området, och anser att banan mellan Nässjö och Oskarshamn en viktig del – både vad gäller bättre möjligheter till godstransporter för industrierna i området, och för persontrafiken där pendlingsmöjligheterna har försämrats sedan nedläggningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.