Foto: TT

Dottern hade hjärnblödning – pappan hänvisades till 1177

Uppdaterad
Publicerad

Föräldrarna ringde SOS när dottern fick akut och svår huvudvärk. Operatören hänvisade då till sjukvårdsupplysningen. Flickan hade hjärnblödning och pappan fick själv köra in henne till sjukhus.

En kväll i november 2016 vaknade den då åtta-åriga flickan av akut och dundrade huvudvärk. Flickan grät , slog sig i huvudet, sparkade med benen och kunde inte stå ut med smärtan. Hon kräktes och klarade inte att sitta upp.

– Jag märker på min fru att hon tycker det är allvarligt, men jag ville inte tro att det var något mer än migrän, säger pappan, till SVT Jönköping.

Han ringde till 112 och lät relativt lugn i telefonen när han berättade om den extrema huvudvärken som drabbat hans dotter. Enligt pappan ställde operatören sedan inte en enda följdfråga utan uppmanade honom att istället ringa till sjukvårdsupplysningen på 1177.

Lång telefonkö

Pappan ringde 1177 men det var lång väntan på att komma fram och under tiden försämrades dotterns tillstånd. Hon försvann bort och blev halvt medvetslös. Föräldrarna beslutade sig för att pappan själv skulle köra in dottern till Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Familjen är från en ort i Jönköpings kommun.

Pappan bar flickan till bilen körde sedan för fort till sjukhuset i snöstorm. Dottern satt i framsätet och pappan fick hålla henne upprätt.

Akut operation

Framme vid sjukhuset kräktes hon igen och läkare konstaterade snart att hon drabbats av en hjärnblödning. Hon fördes med ambulans till Linköping där hon opererades akut. Efter tre dagar fick hon komma hem och i dag är hon återställd och mår bra.

– Läkarna sa att det var 50 procents risk att det kunde ha slutat illa och att hon till exempel kunde ha blivit förlamad, säger pappan.

Följdfrågor och ambulans

Pappan menar att, även om han betedde sig på ett visst sätt i telefonen, borde operatören ha ställt följdfrågor och sedan skickat en ambulans.

– De borde utgått från att något ha hänt när man ringer, säger han.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har prövat klagomålet och kommit fram till att vårdgivaren har brustit i sitt ansvar att ge god vård till vårdsökande. IVO menar att det inte går att bedöma behovet av sjukvård utan att ställa frågor.

Ingen dokumentation

Av oklar anledning sparades aldrig ljudfilen med samtalet och vårdärendet dokumenterades inte. Därför kan inte händelsen utredas vidare.

SOS har vidtagit åtgärder för att något sådant här inte ska hända igen och det finns inte längre möjlighet för en operatör att hänvisa en patient, utan att skapa ett vårdärende.

– Jag kan tycka att SOS borde tagit ansvar och kontaktat oss personligen och berättat om deras syn på saken, säger pappan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.