Visa alla (2)
Visa alla (2)

Efter tågkrisen – regionen vill säga upp avtalet med Bombardier

Efter flertalet inställda tåg under en längre tid har nu politikerna i Region Jönköpings län tappat förtroendet för Bombardier. Nu får länstrafiken i uppdrag att undersöka om avtalet kan brytas.
– Våra resenärer är de stora förlorarna. Vårt förtroende går i botten, säger regionråd Rune Backlund (C).

Beslutet om att titta på om avtalet ska sägas upp fattades av en enig nämnd för trafik, infrastruktur och miljö.

Politikerna anser att tågtrafiken under en längre tid har fungerat väldigt dåligt i Jönköpings län. Tåg har fått ställas in eller ersatts med buss. Bombardier, bolaget som sköter reparation och servicen för tågen, anses inte ha kunnat leverera service i tid, enligt det avtal som företaget har med Jönköpings länstrafik.

Regionråd Rune Backlund (C) säger att allmänhetens förtroende för kollektivtrafiken går i botten på grund av alla inställda tåg.

– Det har löpande rapporterats om stul med tågen. Vi kan inte fortsätta så, säger Rune Backund.

Problemen har bestått

Bombardier har tidigare pressats av länstrafiken att presentera en åtgärdsplan för underhåll av tågen. Men enligt politikerna har problemet bestått och kostar länstrafiken många miljoner kronor i extra kostnader eftersom det bland annat behöver sättas in extrabussar för att upprätthålla trafiken.

– Det här är en situation som är fullständigt orimlig. Länstrafiken tappar både resenärer och förtroende när tågen inte går. Som resenär ska du inte behöva dubbelkolla tidtabellen varje morgon, tågen ska gå på utsatt tid. Det tar tid att bygga upp förtroendet hos resenärerna igen, säger Berry Lilja (S) som sitter i nämnden.

Enligt Rune Backlund ska länstrafiken ha ett möte med Bombardier i början av maj.

Länstrafiken ska nu titta över vilka för- och nackdelar som ett avbrutet avtal får och vilka alternativ som finns.

”Blir inte bättre för att någon annan tar över”

Bombardiers vice vd, Fredrik Nordström, ser helst att dialogen med länstrafiken kan fortsätta och tycker att det är synd att diskussionen har tagit den här vägen.

– Jag har hört att man vill utreda att ta in en annan leverantör. Men det ändrar ju inget när det gäller tågens status, det blir inte bättre för att någon annan tar över, säger Fredrik Nordström till Jönköpings-Posten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer