Foto: SVT

Ett klassrum med drag i

Uppdaterad
Publicerad

Eleverna på Ölmstadsskolan har fått ett ovanligt klassrum, där det är mycket glest mellan brädorna. Det är ett av få uteklassrum i länet.

Se hela inslaget här

Att frisk luft är bra för oss är väl de flesta överens om och det är något som eleverna på Ölmstadsskolan utanför Jönköping nu får mer av. Tack vare skolgårdens senaste byggnad. De har fått ett så kallat uteklassrum som har både tak och belysning men det är väggarna som är den största skillnaden. Här är det flera centimeter mellan reglarna som gör att här strömmar luften näst intill helt fritt.

– Det är roligt och man får mycket frisk luft, säger Sigge Modén.

– Det är skönt att vi har tak över huvudet när det regnar, säger Julia Ek.

Bild på schemat

Sedan klassrummet invigdes tidigare i höstas har man haft undervisning här nästan dagligen. När SVT är på besök är det bild som står på schemat för några av eleverna som går i 2:an. Deras lärare Katarina Good-Wärn ser det här rummet som ett gott komplement till undervisningen i ett vanligt klassrum.

– Alla sinnen är ju påkopplade på ett annat sätt än när man sitter inomhus. Och det är ju viktigt att få lära med hela kroppen, säger Katarina Good-Wärn.

Klass 2A i Ölmstadsskolan i deras uteklassrum Foto: SVT

Lär sig om uteundervisning

På högskolan i Jönköping finns det möjlighet att lära sig mer om hur man använder naturen som en undervisningsresurs. En chans som Katarina Good-Wärn har tagit. Och hon tycker att uteklassrummet är nyttigt för både elever och pedagoger.

– Många barn har behov av att röra sig, de tycker att det är för jobbig att sitta för länge i ett klassrum. Så att kunna nyttja det här och kunna ta ut eleverna det tror jag att alla tjänar på. Både vuxna och barn.

Men blir det inte kallt?

– Ibland får man ha på sig kläder så att man inte fryser, säger Julia Ek.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.