Filip: ”Jag har mycket lättare att sitta still på lektionerna”

Publicerad

På Nordinskolan i Smålandstenar har man under flera års tid haft pulspass på schemat för högstadieeleverna. Nu visar en ny forskning som tagits fram vid högskolan i Halmstad att pulshöjande aktiviteter under skoldagen gynnar lärandet.

– Jag får mer energi efter vi kört passen och jag har mycket lättare att sitta still på lektionerna, säger Filip som går i klass 7 på Nordinskolan.

Filip menar att de allra flesta i klassen ser positivt på det extra pulspasset. Han förklarar att det oftast handlar om olika typer av lekar som han och klasskamraterna tycker är roliga.

”Vi har sett stor skillnad”

Martin Holmgren som är idrottslärare och biträdande rektor på skolan menar att han har märkt skillnad på eleverna under de år som de haft schemalagda pulspass varje vecka.

Deltog i forskning

Nordinskolan i Smålandsstenar var en av de skolor som för några år sedan blev tillfrågade att vara med i en forskningsstudie vid högskolan i Halmstad kring hur pulshöjande aktiviteter under skoldagen påverkade inlärningen hos eleverna.

Skolan som redan då körde pulspass på eget bevåg med eleverna valde att delta projektet.

Nu när resultatet från studien presenterats, så stöds skolans tes om att aktiviteterna hjälper eleverna att koncentrera sig bättre och att det gynnar lärandet.

Hör eleverna Filip och Diona samt idrottsläraren Martin Holmgren berätta om hur de tycker att pulspassen påverkar elevernas skolgång i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.