Foto: TT

Fler gymnasieelever skolkar från lektionerna

Uppdaterad
Publicerad

I flera kommuner i länet ökar frånvaron på lektionerna bland gymnasieeleverna. I Sävsjö får var tionde elev sitt studiebidrag indraget på grund av skolk, vilket är den största andelen i länet.

Under läsåret 2016/2017 fick 12.162 elever i Jönköpings län studiemedel, men på grund av skolk fick 6,2 procent av dem studiehjälpen indragen. Det visar statistik från CSN. Det är vid fyra timmars upprepad frånvaro under en månads tid som gymnasieskolorna rapporterar elevens frånvaro till CSN.

Jämfört med förra året har skolket ökat i länet. Då var det 5,6 procent som blev av med sitt studiemedel.

Stor ökning i Nässjö

Sävsjö har störst andel elever som har fått sitt studiemedel indraget men störst ökning i jämförelse med förra året är det i Tranås och Nässjö. I Tranås har det på ett år ökat från 35 till 67 elever som blir av med sin studiehjälp och i Nässjö handlar det om 38 till 86 elever det här läsåret.

Rekordhög siffra i landet

Att skolket har ökat syns också i andra delar av landet. Totalt har 7,9 procent av gymnasieeleverna i Sverige fått sitt studiebidrag indraget, vilket är en rekordhög siffra.

Enligt CSN kan ökningen ha att göra med de skärpta riktlinjerna för skolornas rapportering som myndigheten införde för fem år sedan men också att fler elever som bor i storstäderna skolkar.

– Framför allt Stockholms och Skåne län har fått en högre andel skolkare på senare år. En stor del av gymnasieeleverna finns i dessa län och när det ökar där har det en tydlig påverkan på utvecklingen för landet som helhet, säger Magnus Berndtsson, kontorschef vid CSN.

Andel elever med indragen studiehjälp läsåret 2016/2017

Eksjö: 4,2%

Gislaved: 3,9%

Gnosjö: 6,7%

Jönköping: 7,0%

Nässjö: 7,5%

Sävsjö: 10,6%

Tranås: 9,1%

Vaggeryd: 4,2%

Vetlanda: 4,2%

Väranmo: 4,1%

Källa: CSN

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.