Arkivbild. Foto: Johan Nilsson / TT

Flera brister när polisen kontrollerade yrkesförare

Uppdaterad
Publicerad

Polisen i region Öst hittade flera brister på fordon när de under förra veckan gjorde en satsning på att kontrollera den tunga yrkestrafiken. Bland annat stoppades en förare i Jönköpings län som monterat en magnet på växellådan för att komma runt vilotiderna.

Syftet med magneten var att manipulera signalerna till fordonets färdskrivare. Enligt polisen erkände yrkeschauffören brottet.

– Jag kan inte påstå att det är vanligt, men det förekommer och det förekommer även betydligt mer sofistikerade metoder som vi ännu inte upptäckt, säger Per Lange, processledare för trafik i polisregion Öst.

Dömas till dagsböter

Polisen tvingade föraren att stanna på platsen i nio timmar för att vila och chauffören kommer nu sannolikt att dömas till dagsböter.

Kontrollerna genomfördes bland annat längst riksväg 32 och E4:an. Sammanlagt kontrollerade polisen i Jönköpings och Östergötlands län strax över 110 fordon, både svenskregistrerade och från övriga EU.

Polisen gick bland annat igenom förarnas yrkeskompetensbevis, fraktsedlar och andra färddokument. De kontrollerade även lastsäkringen, däcken och skicket på fordonen. 

Sammanlagt 17 brister

Enligt Per Lange rapporterades sammanlagt 17 brister på fordon. Det rörde sig bland annat om dåliga däck, överlast eller dåligt förankrad last och spruckna bromsskivor.

”I några fall handlade det om böter till föraren, i andra fall fick åkeriet sanktionsavgifter”, skriver polisen på sin hemsida.

Enligt polisen hade ingen av de kontrollerade förarna gjort sig skyldiga till rattfylleri.  

FAKTA: Kör- och vilotider för yrkeschaufförer

Yrkesförare är skyldig att följa reglerna för kör- och vilotider. 

Bland annat får den dagliga körtiden vara max 9 timmar (får förlängas till 10 timmar två gånger per kalendervecka) och efter en sammanlagd körperiod på 4 timmar och 30 minuter ska föraren ta en rast på minst 45 minuter, eller en delad rast på 15 och 30 minuter.

Kontroller av dessa tider görs via den färdskrivare som finns installerad i fordonen och som trafikpoliserna kan hämta information ur.

Informationen gäller innevarande dag samt ytterligare 28 dagar tillbaka i tiden.

Källa: Transportstyrelsen och polisen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.