Varje år kan svenskar gå miste om så mycket som 400 miljoner kronor. För enligt en EU-förordning har alla resenärer rätt till kompensation om flyget blir mer än tre timmar försenat.
Gick plus
Läraren Lena Hjelmstam är en av dem som drabbats av förseningar. I höstas skulle hon, ett par andra lärare och 40 gymnasieelever åka till Biarritz i Frankrike. Men planet blev försenat och de kom fram fyra timmar senare än planerat.
– Vi hade familjer som väntade på oss nere i Frankrike och skulle ta emot oss. De hade förberett middagar till klockan 19.30 men vi anlände inte förrän halv tolv på kvällen. Så det blev jobbigt och nervöst för eleverna att komma dit så sent, säger Lena Hjelmstam, från Sandagymnasiet i Huskvarna.
Men beroende på hur man ser på saken kan man säga att resan ändå lönade sig. För varje biljett hade de betalat runt 250 euro och i ersättning fick de ut 400 euro per person. Resan gick rejält med plus alltså. Lena Hjelmstam vill dock påpeka att pengarna inte går ner i någons ficka utan kommer att användas till nya skolaktiviteter.
”Det var ganska lätt”
Det var via en annons på sociala medier som Lena Hjelmstam fick reda på att det går att söka ersättning för förseningar. Annonsen tillhörde ett företag som specialiserat sig på att, mot betalning, hjälpa drabbade flygresenärer att få kompensation. Lena Hjelmstam tänkte att det där måste gå att klara utan mellanhänder och tog kontakt med Konsument Europa, som är en fristående enhet inom Konsumentverket.
– Jag ringde dem och frågade om man kan få ersättning och hur man gör. De gav mig blanketter och jag fyllde även i en blankett från flygbolagets sajt och skickade in. Det var ganska lätt, säger Lena Hjelmstam.
Men det verkar vara ytterst få som vet om att det går att söka kompensation. Enligt Airhelp, som är ett av flera bolag som livnär sig på att söka ersättning för försenade resenärer, är det endast en halv procent av de drabbade som ansöker om pengar.
– Jag tror inte man tänker på det. I allmänhet brukar man inte söka efter sådan information innan resan eftersom man inte tänker att det ska bli problem. Sen kanske det är bristfällig information på flygplatserna. Vid förseningar får inte konsumenterna besked av flygbolagen om vilka rättigheter de har, säger Jolanda Girzl, som är enhetschef på Konsument Europa.
Bättre information
Konsument Europa tycker också att de själva kan bli bättre på att förmedla informationen om flygresenärers rättigheter.
– Vi jobbar på att bli bättre med att marknadsföra vår standardblankett och kanske också behöver göra olika informationskampanjer. Dessutom tänker vi undersöka hur stor andel det egentligen är som inte känner till sina rättigheter, av dem som till exempel besöker vår sajt, säger Jolanda Girzl.
Till sist, vilka tips ger du till den som ska ut och resa?
– Inför resan är det alltid bra att kontrollera att flygtiderna stämmer och att det inte har blivit några ändringar. Om flyget blir försenat ska man söka upp flygbolaget och få ett intyg på förseningen om de inte skickat det via mejl, säger Jolanda Girzl.