Lektor Mikael Segolsson förklarar varför han är tveksam till Mullsjös nya metod. Foto: JU

Forskare på JU kritiserar Mullsjös metod

Publicerad

Initiativet att sätta upp pengar för att sedan dra bort vid skadegörelse är en kollektiv bestraffning som kan få negativa följder. Det tror Mikael Segolsson som är lektor på Jönköping university.

Efter flera fall av skadegörelse på Gunnarsboskolan i Mullsjö har rektorn tagit ett nytt grepp för att få stopp på det. Hon har satt upp 15 000 kronor (symboliska leksakspengar) i ett fönster och för varje ouppklarad skadegörelse kommer pengar att tas från den potten.

Om det finns pengar kvar i slutet av året så får eleverna göra något kul för dem och om inte så blir det inget extra. Den här metoden kritiseras av Mikael Segolsson som är lektor i pedagogik på Jönköping university.

– Det blir någon form av kollektiv bestraffning. Då hamnar ju egentligen lösningen i knäet på eleverna och riskerna är att det blir följdeffekter som rykten och angiverisituation.

Segolsson menar att skolan troligen inte kommer åt problemen på detta sätt. Istället tycker han att skolan borde arbeta aktivt med undervisningen för att få bukt med skadegörelserna.

Det passar ypperligt under kapitel ett i skolans läroplan om skolans värdegrund och uppdrag, eller kapitel två om normer och värden. Jag tycker att det är en bättre väg att gå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.