Black Friday i slutet av november är startskottet för julhandeln, då vi har blivit vana vid årliga säljrekord för e-handeln. Det förväntar sig branschen även den här gången, samtidigt som lokala råd om att undvika att besöka butiker för att försöka bromsa coronsmittan gör att aktörer som exempelvis Postnord förväntar sig ytterligare ökning av näthandeln.
– Det kommer att bli ett högt tryck på oss, säger Per Sahlin som är terminalchef på Postnords anläggning på Torsvik i Jönköping och förtydligar:
– Vi räknar med rekordvolymer.
Konkurrenten DB Schenker räknar också med rekord under Black Friday.
– Vi räknar med en ökning av pakethanteringen med cirka 75 procent. Vi har sett en ökning av antalet paket sedan coronakrisen inleddes, säger Pierre Olsson som är press- och informationsansvarig på Schenker.
De flesta hämtar hos ombud trots avrådan
Pierre Olsson säger att de flesta fortfarande väljer att hämta sina beställningar hos ett paketombud, istället för hemleverans, trots lokala råd om att undvika butiker så som råder i exempelvis Jönköpings län.
– Det blir en märklig paradox om man står och köar vid paketutlämningen då, säger han.
Samtidigt har det tidigare år varit problem när det blivit fullt hos paketombuden. Därför uppmanar Schenker sina kunder att inte vänta med att hämta försändelserna.
I klippet hör du Per Sahlin berätta om vilken volymökning Postnord räknar med i landet och om det ökade trycket medför någon konsekvens för de som beställer varor på nätet.