Över 20 procent av de cykelolyckor som inträffar i mars månad beror på halkolyckor på grus. Det visar siffror från skadedatabasen Strada som sammanställts av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
– Det är tydligt att sand och grus utgör en skaderisk för cyklister såhär i början av våren. Med grus på gatorna blir bromssträckan betydligt längre och svängarna riskabla, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.
Risk för halka
Exakt hur planerna för sand- och grusupptagning skiljer sig från kommun till kommun, men i många fall handlar det om april eller maj. I Jönköpings kommun har man som målsättning att gruset ska vara upptaget i maj. Det handlar om 1500 ton grus som ska sopas upp varje år.
– Så långt som vi ser i våra prognoser så har vi risk för snö och halka, så än har vi inte beslutat när vi ska ta upp gruset, säger Fredrik Hulterskog, produktionsledare vid Tekniska kontoret i Jönköping.
”Anpassa hastigheten”
Problemet uppstår när det sedan blir torrt igen. Då rullar gruset, men Fredrik Hulterskog anser att cyklisten har ett eget ansvar att undvika olyckor.
– De måste anpassa hastigheten helt enkelt.