Så tycker tycker cyklisterna om vintergruset. Foto: Philip Naskret/SVT

Grus på cykelbanorna retar cyklisterna

Uppdaterad
Publicerad

Gruset som ligger kvar på cykelbanorna är en fara för cyklister. I mars sker många olyckor just på grund av gruset.

Över 20 procent av de cykelolyckor som inträffar i mars månad beror på halkolyckor på grus. Det visar siffror från skadedatabasen Strada som sammanställts av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

– Det är tydligt att sand och grus utgör en skaderisk för cyklister såhär i början av våren. Med grus på gatorna blir bromssträckan betydligt längre och svängarna riskabla, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Risk för halka

Exakt hur planerna för sand- och grusupptagning skiljer sig från kommun till kommun, men i många fall handlar det om april eller maj. I Jönköpings kommun har man som målsättning att gruset ska vara upptaget i maj. Det handlar om 1500 ton grus som ska sopas upp varje år.

– Så långt som vi ser i våra prognoser så har vi risk för snö och halka, så än har vi inte beslutat när vi ska ta upp gruset, säger Fredrik Hulterskog, produktionsledare vid Tekniska kontoret i Jönköping.

”Anpassa hastigheten”

Problemet uppstår när det sedan blir torrt igen. Då rullar gruset, men Fredrik Hulterskog anser att cyklisten har ett eget ansvar att undvika olyckor.

– De måste anpassa hastigheten helt enkelt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.