Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Skådespelaren Hanna Schön har nu spelat monologen Elva Tolv – ingen lek för cirka 2000 elever runt om i Jönköpings län. I klippet ovan berättar hon om mötet med eleverna. Foto: Ebba Öberg/SVT

Hon spelar mamma till dottern som inte vill gå till skolan

Publicerad

Skådespelaren Hanna Schön från Unga Spira i Jönköping är just nu ute i några av länets grundskolor och spelar monologen Elva Tolv – ingen lek. Den handlar om en mamma som kämpar för att få sitt barn att gå till skolan. Hittills har 2000 elever i länet sett föreställningen.

– Det är en fantastisk föreställning. Jag tror att man kan få en förståelse för kanske en kompis som har det svårt oavsett vad man kämpar med. säger Hanna Schön.

Monologen som är skriven och regisserad av Peter Ivan Eriksson hade premiär första gången i mars 2019. Under pandemin fick den pausas men nu besöker Hanna Schön åter igen klassrum i länet där hon spelar en mamma vars dotter inte vill gå till skolan.

”Det var vanligare än jag trodde”

Pjäsen vänder sig till 11-12 åringar eftersom de finner sig i en kravfylld tid då de samtidigt som de ska vara en i gänget vill stå på egna ben.

Den senaste kartläggningen som Skolinspektionen har är från 2016. Den visar att åtminstone 20 000 elever i Sverige hade en ogiltig frånvaro som innebär en risk för skolmisslyckande och framtida utanförskap.

-  Jag upplever att många skolor har det här problemet. Det var vanligare än jag trodde, säger Hanna Schön.

Hör bland annat om responsen på föreställningen i klippet ovan

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer