Foto: TT

Höghastighetsjärnvägen – Trafikverket har plockat bort Tranås

Uppdaterad
Publicerad

Priset på nya stambanor för snabbtåg skulle kunna pressas ned till runt 200 miljarder kronor. Men det kräver färre stationer och stationer som placeras utanför städer, det menar Trafikverket som nu tagit fram fyra alternativ på hur den nya stambanan ska se ut.

 I samtliga alternativ står det klart att det inte blir någon station i Tranås

Trafikverkets utredning om billigare alternativ på nya stambanor lämnas idag till regeringen. De alternativen bedöms kosta mellan 150 och 235 miljarder kronor.

-Det är viktigt att pressa kostnader. Jag vill ha mer järnväg för pengarna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Höghastighetståg i Sverige

I Trafikverkets fyra alternativ sparas flera tiotals miljarder främst genom färre stationer och genom att stationer placeras utanför stadskärnorna. Att dra nya stambanor in i stadskärnor är dyrt.

Eneroth utesluter inte att antalet stationer kan behöva minskas, men betonar att de nya höghastighetsbanorna också ska ta hänsyn till regionala behov.

-I något av alternativen så stannar i princip inte tågen någonstans, så det är naturligtvis inget alternativ, säger han.

Tranås bortplockat

Jämfört med vad Sverigeförhandlingen kom fram till så finns i Trafikverkets utredda alternativ inte Skavsta flygplats eller Tranås med.

I tre av de fyra alternativen är stationerna i Norrköping, Linköping, Jönköping och Borås externt placerade, alltså en bit utanför tätorten. I det fjärde alternativet skulle däremot snabbtågen stanna centralt i Linköping och Jönköping. Det fjärde alternativet är dock dyrare. Det beräknas kosta 235 miljarder kronor.

Vad gäller Värnamo så ersätts stoppet där i två av alternativen av en bytesstation vid Kust till kust-banan.

I rapporten till regeringen nämner Trafikverket översiktligt olika tekniska lösningar. Till exempel att bygga vissa sträckor på bropelare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetståg i Sverige

Mer i ämnet