Svensk handel: Därför måste Sverige haka på Black friday

Uppdaterad
Publicerad

Den totala konsumtionen i november har gått om den kommande julmånaden. Anledningen tros vara Black Friday, enligt Svensk Handel. Nu menar företrädare att det är nödvändigt att de svenska handlarna hakar på konceptet.

Varannan svensk mellan 18-80 år uppger att de ska handla på den stora fredagsrean, Black friday.

– Det är den femte viktigaste tiden på året enligt handlarna, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Koncentrerar köpen

Dagen är startskottet för julhandeln och många passar på att köpa julklapparna till ett billigare pris innan jul jämfört med tidigare, då ett presentkort ofta utnyttjades på mellandagsrean.

Trots att fenomenet skjuter i höjden handlar konsumenterna inte mer totalt sett.

– Det är snarare så att man väntar med sina köp till denna dagen, säger Johan Davidson.

Viktig dag

Även om det finns proteströrelser mot konceptet Black friday, anser Johan Davidson att det är viktigt att Sverige hakar på.

– Annars förvinner den svenska omsättning till utlandet, säger han.

Möt butiksägaren som bojkottar Black Friday i klippet nedan.

Butiksägaren som trotsar Black Friday 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.