Ingalills åkeri stämdes av säljföretag

Uppdaterad
Publicerad

Ingalill kryssade över fakturan och skickade tillbaka den till företaget. Med vändande post kom då en stämningsansökan.

Bengt Forsgårds Åkeri i Habo är ett av 127 företag runt om i landet som sedan 2007 stämts av Letaföretag Sverige AB som säljer deltagande i en datakatalog, visar SVT Västnytts granskning. 18 av de företagen finns i Småland eller på Öland.

För ungefär två år sedan tog Ingalill Forsgårds nu avlidne man Bengt emot ett samtal från Letaföretag. Han uppfattade det som att företaget ville dubbelkolla uppgifter i ett befintligt företagsregister.

SVT granskar försäljningsmetoder

Därefter kom en faktura i brevlådan på närmare 5.000 kronor.

– Jag skickade tillbaka fakturan med ett kryss över till bolaget och skrev att vi inte beställt någon sådan tjänst, berättar Ingalill.

”Man blir ju rädd”

I stort sett med vändande post kom då en stämningsansökan till åkeriet.

– Man blir ju rädd som företagare när det kommer en stämning. Vi hade aldrig varit med om det här förut, men jag visste samtidigt att vi inte gjort något fel, berättar Ingalill.

Ingalill och Bengt bestämde sig för att ta strid, och snart befann de sig i tingsrätten. Under förhandlingen upplevde Ingalill att företagaren, som fanns med via telefon, var irriterad över att det gått så långt. Det slutade med att de förlikades, och åkeriet betalade halva fakturabeloppet.

Letaföretag hade en inspelning från samtalet med Bengt, men den tyckte Ingalill lät ihopklippt.

”Ibland blir det missförstånd”

SVT Västnytt har varit i kontakt med Letaföretag Sverige AB som inte anser sig ha agerat felaktigt.

– Ibland blir det missförstånd, vilket det lätt kan bli över telefon, säger Stefan Estulf, försäljnings- och marknadschef på Letaföretag Sverige AB.

Ni sitter i rättegång i snitt varannan vecka med företag som anser att de inte beställt någon tjänst och inte vill betala er faktura. Är inte det ganska häpnadsväckande?

– Det mest häpnadsväckande är att aktieägare eller bolagsägare sitter och beställer nåt, godkänner pris och betalningsvillkor, men sen säger sig inte ha beställt. Det är skrämmande.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet