Ingvar fick rätt mot Telephon

Uppdaterad
Publicerad

Ingvar och Maj-Britt Andersson i Lagan blev också lurade av ett telefonbolag. Men de fick till slut rätt, och fakturan ströks.

Det var i augusti som Ingvar blev uppringd av en försäljare från företaget Telephon som övertalade honom att teckna ett företagsabonnemang. Men bara några minuter efter samtalet ångrade han sig.

Efter ett par veckor lyckades Ingvar säga upp abonnemanget. Men Telephon menade ändå att han var skyldig dem över 10 000 kronor och skickade en räkning.

SVT granskar försäljningsmetoder

– Det var väldigt obehagligt, det störde ju till och med nattsömnen, berättar Ingvar.

Dottern hjälpte till

Ingvar och Maj-Britt fick då hjälp av sin dotter med att bestrida fakturan och de betalade aldrig en krona. Det var också hon som till slut hjälpte dem att göra en polisanmälan och en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Efter över två månader av korrespondens, ströks till slut fakuran helt.

– Det känns ju positivt nu när det är slut men man kan ju ifrågasätta vad de sysslar med när de inte har mer på fötterna än att de får ge sig, säger Ingvar.

Ingvar och Maj-Britts tips till andra

– Ångra inom 14 dagar efter att du har fått avtalet och bestrid att du är företagare.

– Betala inget utan skicka in fakturan med bestridande men tänk på att behålla en faktura.

– Ta hjälp av någon i din närhet, till exempel dina barn, som är yngre och mer på hugget.

– Om inget ovan hjälper, anmäl till ARN och till polisen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet