Jönköpingsföretag fälls för sexistisk reklam

Uppdaterad
Publicerad

Under Bomässan på Elmia anmälde en privatperson en av bilderna på arrangörens hemsida. Anmälaren menar att reklamen cementerar könsroller.

Bilden som publicerats på hemsidan föreställer en kvinna i urringat linne och en pensel i handen samt färgklickar på kinden och på bröstet, tillsammans med texten ”Du kan bli mässans handy girl”.

Reklamen var i samband med en tävling där annonsörer vill ge tjejer chansen att visa sina hantverkarkunskaper och vinna verktyg i en tävling. Anmälaren anser att bilden på kvinnan skiljer sig från bilden på männen bredvid på ett sätt som är sexistisk och utnyttjar den kvinnliga modellens kropp som blickfång.

Könsdiskriminerande

Annonsören håller inte med om att bilden är sexistisk och cementerar könsroller. Reklamombudsmannen menar dock att bilden ger en stereotyp bild av könsrollerna och skiljer sig markant från hur männen intill porträtterats. Bilden är enligt RO könsdiskriminerande och strider mot artikel fyra i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.