Arkivbild. Foto: Ingvar Svensson/TT

Kackerlacksinvasion stänger förskola

Uppdaterad
Publicerad

Solrosens förskola i Gnosjö har tvingats stänga sedan lokalerna fått problem med kackerlackor. Enligt Värnamo Nyheter upptäckte förskolepersonalen skadedjuren redan innan semestern och lokalerna håller nu på att saneras.

Anette Skötte, kultur- och utbildningschef i Gnosjö kommun, uppger för SVT Nyheter Jönköping att lokalerna började saneras omgående.

– Vi anser att vi inte kan ha våra barn och medarbetade i lokalerna när det finns skadedjur där och sanering pågår, säger hon till SVT.      

Verksamheten har flyttat

De 15 barnen fick plats på en annan förskola under sommaren och verksamheten har nu tillfälligt flyttat till fritidsgården Träffpunkten, rapporterar VN.

– Det är inte optimalt att ha verksamhet i de lokalerna, men det är en kortsiktig lösning, säger Anette Skötte till tidningen.

Enligt VN räknar kommunen med att förskolebarnen ska kunna flytta tillbaka till Solrosen denna veckan eller nästa, men frågan om var de ska ta vägen om saneringen inte hinner bli klar i tid har även lyfts i kultur- och utbildningsutskottet.

– Vi letar febrilt efter lokaler som är mer anpassade om det inte löser sig, men vi vill ha en långsiktig lösning och därför vill vi att politikerna tittar på detta, säger Anette Skötte till VN.

”Några få kackerlackor kvar”

Det är Bostaden i Gnosjö AB som äger fastigheten där förskolan ligger. Per-Olof Olsson, fastighetsägare, uppger för SVT att saneringen i princip är avslutad.

– Anticimex ska göra en kontroll igen denna veckan. När de var i lokalerna förra veckan var det några få kackerlackor kvar, säger han.

Enligt honom har det genomförts flera saneringar av förskolan under sommaren.

– Det tar lång tid att få bort. Kackerlackor är stora djur och det är många ägg som kläcks, säger Per-Olof Olsson. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.