Andreas Olsson, energi- och klimatstrateg på länsstyrelsen i Jönköping tror att laddningsbara körfält är nödvändigt i framtiden. Foto: SVT / Kristin Renulf

Kan bli först med laddbart körfält för ellastbilar

Publicerad

Om två år kan ett körfält, där eldrivna lastbilar laddas under färden, vara verklighet i Jönköping. Ett förslag har nyligen lämnats i till Trafikverket och om det går igenom skulle det innebära att Jönköping blir först i landet med metoden.

Varje dygn kör cirka 3 000 lastbilar genom Jönköping på E4:an och på riksväg 40 mot Göteborg. Men om bara två år ska minst 100 av dessa kunna köras på el och samtidigt laddas om det förslag som nu har lämnats till Trafikverket går igenom.

– Det här kan vara den största satsningen som vi inom Klimatrådet har bidragit till. Det är riktigt stort, säger Andreas Olsson, energi- och klimatstrateg på Länsstyrelsen i Jönköping.

Testad metod

Lastbilarna ska via luftledningar utmed vägsträckan försörja lastbilarna med el. Den tänkta sträckan på tre mil går mellan Huskvarna och Torsvik samt upp mot Hedenstorp. Bakom förslaget står förutom Länsstyrelsen i Jönköping flera tunga aktörer inom transportbranschen.

Metoden har tidigare testats på ett par ställen i landet tidigare, men om förslaget går nu igenom i Jönköping blir den här sträckan den första permanenta i landet med laddning för ellastbilar.

– Känslan är så klart lite pirr i magen och osäkerhet över hur det ska bli, säger Andreas Olsson.

Lastbilarna ska laddas via ledningar i luften. Foto: Arkivbild SVT

Stor skillnad

Men hur realistiskt är det att det här förslaget blir verklighet?

– Att det kommer bli elektrifiering är jag säker på. Det är framtiden kopplat till transporter. Det vi nu måste hantera är att vara snabba nog för att minska den klimatpåverkan som transporterna står för.

Men gör 100 lastbilar till en början stor skillnad?

– Absolut. Eldrift jämfört med dagens förbränningsmotorer är en enorm skillnad. Inte minst bränsleförbrukningen och därtill buller, partiklar och så vidare

Det här låter som ett stort projekt. Kommer det att vara klart för drift om två år?

– Det behöver vara klart om två år. Lastbilarna finns, tekniken finns, nu handlar det om att få aktörer att samlas kring vad är det vi ska åstadkomma, säger Andreas Olsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.