Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
I klippet ovan berättar konsumentrådgivaren om problem konsumenter stött på under pandemin. Foto: TT/Simon Fredling Jack, SVT.

Konsumentrådgivarna larmar: Fler företag försvårar för kunder att få rätt

Publicerad

Fler konsumenter hamnar i kläm när flera företag är inblandade i köp. Det är ett av de problemen som har ökat under pandemin, enligt Konsumentrådgivningen.

Konsumentrådgivningen för Jönköping, Habo, Mullsjö och Vaggeryds kommun har fått en ökning av ärenden med 15 procent, jämfört med året innan coronapandemin. Var sjätte klagomål har haft en anknytning till köp som inte blivit av eller försenats på grund av rådande kris.

Under hösten har frågorna handlat om uteblivna återbetalningar och risker kring konkurser av flygbolag, resebyråer och evenemangsbolag. I många konsumentärenden är fler företag än ett inblandade, vilket har försvårat för konsumenten att få rätt.

– Det har ju betydligt oftare varit situationer det här året än tidigare, man köper flygbiljetter av en tredjepart och evenemangsbiljetter av en tredje förmedlare och då uppstår de här situationerna där det är svårt att komma i kontakt med rätt part, eftersom att det är för många inblandade, säger konsumentrådgivare Annika Wilow Sundh.

”Måste vara tydligt”

Samtidigt förväntar sig konsumentrådgivarna fler klagomål kring e-handeln, en handelsform där det också kan finnas tre parter inblandade i köp och de menar att det blivit vanligare med olika typer av företag som förmedlar tjänster och att det oftast är oklart vilket företag som är den rätta parten att vända sig till.

– Först och främst måste det vara klart och tydligt om det nu är en förmedlare som inte har det stora ansvaret så ska det ju framgå vem som har ansvaret och hur konsumenten ska gå till väga för att utföra sin reklamation och det är inte alltid det är klart och tydligt, säger Annika Wilow Sundh.

I klippet ovan berättar konsumentrådgivaren om problem konsumenter stött på under pandemin.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Corona Jönköping

Mer i ämnet