Konsumentrådgivningen för Jönköping, Habo, Mullsjö och Vaggeryds kommun har fått en ökning av ärenden med 15 procent, jämfört med året innan coronapandemin. Var sjätte klagomål har haft en anknytning till köp som inte blivit av eller försenats på grund av rådande kris.
Under hösten har frågorna handlat om uteblivna återbetalningar och risker kring konkurser av flygbolag, resebyråer och evenemangsbolag. I många konsumentärenden är fler företag än ett inblandade, vilket har försvårat för konsumenten att få rätt.
– Det har ju betydligt oftare varit situationer det här året än tidigare, man köper flygbiljetter av en tredjepart och evenemangsbiljetter av en tredje förmedlare och då uppstår de här situationerna där det är svårt att komma i kontakt med rätt part, eftersom att det är för många inblandade, säger konsumentrådgivare Annika Wilow Sundh.
”Måste vara tydligt”
Samtidigt förväntar sig konsumentrådgivarna fler klagomål kring e-handeln, en handelsform där det också kan finnas tre parter inblandade i köp och de menar att det blivit vanligare med olika typer av företag som förmedlar tjänster och att det oftast är oklart vilket företag som är den rätta parten att vända sig till.
– Först och främst måste det vara klart och tydligt om det nu är en förmedlare som inte har det stora ansvaret så ska det ju framgå vem som har ansvaret och hur konsumenten ska gå till väga för att utföra sin reklamation och det är inte alltid det är klart och tydligt, säger Annika Wilow Sundh.
I klippet ovan berättar konsumentrådgivaren om problem konsumenter stött på under pandemin.