Det är Air Leap som trafikerar linjen Jönköping- Arlanda Foto: SVT

Kraftigt tapp för Jönköpings flygplats

Publicerad

De mindre flygplatserna tappade förra året sammantaget dubbelt så många passagerare som de större flygplatserna, ägda av statliga Swedavia. I Jönköping, Karlstad och Skellefteå minskade resandet till och från flygplatserna med över 30 procent. Mora flygplats tappade över 40 procent.

I samtliga fall beror det på att flygbolag lämnat flygplatsen, helt eller delvis.

Enligt organisationen Svenska regionala flygplatser försvann tio procent eller 275 000 av passagerarna från de mindre, regionala flygplatserna. Swedavia tappade fyra procent.

”De troligaste skälen är den införda flygskatten och den pågående klimatdebatten mot flyget, även om en begynnande konjunkturavmattning också kan ha en påverkan”, skriver Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser, i ett pressmeddelande.

Han uppmanar regeringen att agera för att rädda flygplatserna, som redovisar ökade underskott i takt med att passagerarna försvinner.

La ner verksamheten

I augusti återupptogs flyget mellan Jönköping och Stockholm. När bolaget Bra meddelade att man skulle lägga ner rutten mellan Jönköping och Stockholm kom det som en kalldusch för flygplatsen. Det innebar att allt reguljärflyg var borta. Efter det arbetade flygplatsen för att hitta en ny operatör, och i augusti förra året var det alltså dags för premiärturen med Air Leap.

– Det känns naturligtvis oerhört bra. Det är oerhört viktigt för Jönköpings flygplats att ha reguljär trafik både inrikes och utrikes, det är inget tvivel om det. Det har varit ett långt uppehåll nu sedan Bra slutade flyga i juni, sade Rony Forsberg, vd Jönköping Airport i augusti.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.