Amelia Luukkonen och hennes familj bor i Jönköping. För en dryg vecka sedan så ramlade hennes ettåriga son och slog i läppen. Det blödde kraftigt och hon visste inte om det var läge att åka in till akuten eller ta hand om det hemma.
– Som småbarnsförälder så blir man orolig. Han blödde fruktansvärt mycket, säger hon.
Uppmanas att stanna kvar i kön
Efter nästan 40 minuter så svarade en sjuksköterska och rådde henne till att åka in till akuten med barnet. Det visade sig sedan att det inte behövdes sys och han mår i dag bra igen.
Det är just nu långa väntetider till att prata med 1177. Patienter uppmanas ändå att stanna kvar i kö och prata med dem innan man åker in till akuten för att inte belasta vården med onödiga besök. Om det inte gäller livshotande tillstånd.
Inget nytt problem
– Det har varit långa köer länge. I januari hade familjen covid och min son hade hög feber, men då kom jag inte fram alls under kvällen och natten. Utan fick tag på dem först morgonen efter.
Hur lång väntetid tycker du skulle vara rimlig?
– Max 15 minuter.
Amelia Luukkonen vill understryka att hon har varit väldigt nöjd med hjälpen från 1177 när hon väl kommit fram.
Medger för lång väntetid
Anna-Lena Krohn som är verksamhetschef för 1177 i Jönköpings län, medger att väntetiderna just nu är betydligt längre än de mål som satts upp.
Här kan du läsa mer om varför väntetiderna är så långa, och vad man gör för att försöka få ner dem.