Konsumentrådgivaren Malin Brandt Smedbergs fem tips till dig som julhandlar på nätet. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Många konsumenter känner inte till sina rättigheter

På kommunens konsumentrådgivning brukar det efter jul bli bråda dagar då många vill veta vad de har för rättigheter när det gäller byten och öppet köp. Nu vill rådgivarna uppmana konsumenter att bli bättre på att ta reda på vad som gäller, och tipsa om hur man skyddar sig mot oseriösa företag.

Allt fler handlar på nätet och det land som det handlas mest ifrån är Kina. En undersökning, som företaget Trustly gjort, visar att mer än hälften, 55 procent av alla svenskar mellan 18 och 66 år har handlat något på nätet det senaste året. 

Men många blir också lurade.

– Man ska ju vara medveten om att om man köper en fin brun skinnväska från Kina så kan det lika gärna komma en röd lackväska, säger konsumentrådgivaren Malin Brandt Smedberg.

Hon säger att många nog handlar från Kina ändå, eftersom det ofta är väldigt billigt.

Billigt kan bli dyrt

– De flesta chansar nog lite. Men vill man sedan inte ha varan så kan det bli besvärligt att lämna tillbaka den, eftersom man inte vet var företaget finns.

Men även för den som handlar i välkända nätbutiker eller till och med i fysisk butik kan billigt kan bli dyrt, om man inte har koll på sina rättigheter som konsument. Malin som ofta är ute och föreläser om konsumentfrågor märker att många inte vet vad som gäller när det handlar om reklamationer, öppet köp och säkra betalningar.

– Vi brukar ha med oss ett quiz med fem frågor och det är sällan någon kan alla svaren. Oftast faller man på ångerrätten och att man har tre år på sig att reklamera en vara.

Handla på faktura

Dessutom handlar många av frågorna till henne om säkra betalningar.

– Jag brukar handla på faktura så jag får hem varan först. Det känns säkert.

Vid Jönköpings stora köpcentrum är kommersen inför jul i full gång. Men de vi möter känner varken till sina rättigheter eller vart man kan vända sig för att få hjälp.

– Jag har ingen aning, säger Eleonore Bergquist.

– Jag skulle nog ringa företaget först och kanske till kundtjänst, säger Hannah Myrenfeldt.

Känner du till kommunens konsumentrådgivning?

– Nej.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer