Hör rektor Karin Norman beskriva den nya metoden, som kritiserats av föräldrar. Foto: Emma Johansson/SVT

Mullsjös ovanliga grepp för att stoppa skadegörelse

Uppdaterad
Publicerad

Gunnarsboskolan i Mullsjö har tagit till ett ovanligt sätt för att få stopp på den skadegörelse som drabbat skolan den senaste tiden. Med hjälp av en summa pengar till elevaktiviteter som minskas för varje ny skadegörelse, hoppas skolledningen få eleverna att tänka efter. 

För att få stopp på de omfattande skadegörelser på Gunnarsboskolan i Mullsjö så har symboliska leksakspengar satts upp. För varje ny skadegörelse plockas pengar bort.  Totalt handlar det om 15 000 kronor som eleverna ska kunna använda till någon aktivitet  om det blir några pengar kvar.

Metoden får kritik

Flera föräldrar har uttryckt sitt stöd för metoden, men den möter också kritik. En förälder har delat ett inlägg på sociala medier där hon menar att det är kollektiv bestraffning när hela skolans elever blir av med pengarna på grund av några elevers verk. Hon hänvisade till Barnkonventionen som förbjuder det.

Ser det som kollektiv belöning

Men Karin Norman, rektor för klass 4-6 på skolan, håller inte med om att det är en kollektiv bestraffning.

– Jag tycker att det är en kollektiv belöning. Det  här är pengar som eleverna inte hade fått annars.

Nu sitter pengarna uppe i ett fönster tillsammans med en lapp där eventuella skadegörelser listas och då förklarar varför pengarna minskat.

– Jag tror att det här kommer att minska skadegörelserna, annars hade vi inte gjort satsningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.