Ny forskning på högskolan i Jönköping om poliser på sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Ett forskningsprojekt på högskolan i Jönköping ska ta reda på hur polisens trygghetsarbete på sociala medier fungerar. Förhoppningen är ökad kunskap hur myndigheter kan arbeta trygghetsskapande på internet.

Det är doktoranden Jens Sjöberg som är mitt uppe i sin forskning kring hur polisens närvaro på internet, i synnerhet sociala medier, fungerar i praktiken och uppfattas av allmänheten.

– Hur arbetar de på sociala medier och vad är trygghetsskapande för polisen, och hur hänger det ihop med vad de lägger ut på sociala medier? Det är frågor som är intressanta, säger Jens Sjöberg.

Syftet är att öka kunskapen och förståelsen kring den svenska polisens digitala kommunikation, med fokus på trygghetsskapande arbete.

Jämför hur polisen och allmänheten svarar

Hittills har ett tjugotal poliser intervjuats till hans forskning. Nästa steg är att höra hur allmänheten ser på polisens trygghetsarbete på sociala medier, för att därefter jämföra deras svar med polisernas.

I klippet ovan berättar Jens Sjöberg vilka frågor som han hoppas få svar på från allmänheten när det gäller deras uppfattning av polisnärvaron på internet.

Polisen hårdsatsar på sociala medier

Polisen har satsat hårt på konton i sociala medier. Ett bra sätt att komma närmare allmänheten och visa hur man jobbar, enligt myndigheten.

Gruppchefen Lina Tryggvesson på Värnamopolisen säger att det har blivit vanligare att folk känner sig otrygga på grund av felaktiga uppgifter som florerar på internet. Därför hoppas hon att polisen ska bli mer synlig på olika sociala medier för att exempelvis kunna motverka felaktig ryktesspridning.

Men frågan om polisens närvaro på sociala medier har även varit omdiskuterad och kritiserad.

Doktorsavhandlingen på högskolan i Jönköping om polisens trygghetsskapande kommunikation via digitala medier ska vara klar andra halvan av 2024.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.