Att installera det nya signalsystemet är en förutsättning för att de gamla tågen ska fortsätta gå när det kommer nya eltåg 2023. Foto: Johan Nilsson/TT

Nytt signalsystem på södra stambanan – kostar regionen 27 miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Innan år 2023 ska alla tåg i länet förses med ett nytt säkerhetssystem efter att EU beslutat att samma system ska införas i alla medlemsländer. Systemet kommer att kosta 27 miljoner kronor.

– Vi är tvungna att installera systemet på tågen annars kan vi inte fortsätta köra efter 2023, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör.

Det är Regionstyrelsen som föreslår att Regionfullmäktige godkänner investeringen som innebär ett nytt signalsystem på tio Itino-tåg i länet. Installationen på de tio tågen kommer totalt att kosta 27 miljoner kronor.

– Vi har en beställning på nya eltåg som kommer 2023 och de kommer redan ha det nya systemet, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings länstrafik.

De nya tågen kommer gå på samma bana som de gamla och alla tåg måste använda samma system.

Blir säkrare

Det nya signalsystemet som heter European Railway Traffic Management System, ERTMS, och hjälper bland annat till att se exakt var tågen befinner sig för att undvika krockar. Det ska även göra det enklare för tågtrafik mellan EUs länder.

– Resenärerna kommer inte att se någon skillnad men indirekt märks det nya systemet eftersom det är säkrare och mer tillförlitligt, säger Carl-Johan Sjöberg.

Installeras successivt

Det är Jönköpings Länstrafik som ansvarar för installationen på tågen men Trafikverket ansvarar för själva banan.

– Runt Nässjö på södra stambanan mellan Tranås och Alvesta exempelvis kommer det successivt installeras för att vara klart i slutet på 2022 eller början på 2023, säger Carl-Johan Sjöberg.

Regionfullmäktige kommer att besluta om att godkänna investeringen på måndag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.