Med dagens dieselpris får Mullsjö åkeri, med 15 anställda, betala cirka tre miljoner kronor mer för den årliga bränsleförbrukningen jämfört med hur det var för något år sedan.
– För branschen i stort tror jag tyvärr att vi kommer att se en hel del konkurser, säger Elisabeth Holm.
Bundna av kontrakt
Den största delen av deras uppdrag är bundna av kontrakt som sträcker sig ett år eller mer. Därför kan åkeriet inte höja sina priser i samma takt som kostnaderna för drivmedel ökar.
I klippet ovan hör du Elisabeth Holm berätta hur åkeriet försöker hantera att omkring 60 procent av körningarna är prissatta i fasta avtal, som i många fall är förhandlade utefter betydligt lägre bränslekostnad än vad som råder just nu.
Regeringingen vill påskynda omställningen
De rekordhöga dieselpriserna är en viktig signal, enligt energiminister Khashayar Farmanbar (S). Han hoppas det ska leda till ökad produktion av biodrivmedel och en större andel elfordon i framtiden.
Dieselpriserna sprängde vid årsskiftet 20-kronorsvallen. En avgörande faktor bakom prislyftet har varit den så kallade reduktionsplikten, som successivt tvingar bränsleleverantörer att blanda i allt mer av dyrare biodrivmedel (HVO) i den bensin och diesel som ska säljas.
Någon reträtt när det gäller reduktionsplikten finns inte i planerna i närtid. Några konkreta stödåtgärder till drabbade företag och hushåll finns inte heller i pipeline.