Sedan 2010 har det funnits en mindre tillfällig terminal på Torsviksområdet som nu kommer ersättas med den fullstora kombiterminalen som, om förslaget röstas igenom i kommunfullmäktige, kommer börja byggas år 2024. Även dagens bangård på Solåsen i Jönköping kommer successivt att läggas ner för att göra plats för stadens utveckling söderut.
Kombiterminalen på Torsvik kommer kunna ta emot upp till 600 meter långa tåg och transporterna beräknas ersätta 240 lastbilar per dygn.
– Det känns jättebra därför att det här är så efterfrågat från våra företag. Nu är det verkligen dags för nu finns förutsättningarna på plats, säger Ann-Marie Nilsson (C), kommunstyrelsens ordförande.
Mer effektivt än lastbil
Projektet beräknas kosta omkring 350 miljoner kronor och ska byggas i etapper över tid. Och när kombiterminalen tas i bruk kommer antalet lastbilstransporter på E4 genom Jönköping minska markant. Att transportera last på järnvägen väntas bli fyra gånger så effektivt mot transporter på väg.
– Företag idag är väldigt måna om att ha hållbara transporter och då är järnvägen a och o. Det hör hemma på ett stort modernt logistikområde.
Samtidigt finns det kombiterminaler i några av grannkommunerna. Finns det risk att den här konkurrerar ut dem?
– Det är möjligt att det kan vara en viss konkurrens ibland, men vi ser det också som en viktig helhet för hela regionen. Det är viktigt att se det samlat, alla de här är aktörerna är viktiga och bra för hela vår region.
I klippet ovan förklarar kommunledningen hur man förväntar sig att jättebygget ska påverka Jönköpings utveckling