Liv Sköld och Cash Arbhede på Sörgårdens förskola i Gislaved gillar när de får använda lärplattan. I bakgrunden syns även specialpedagogen Kristina Ljunggren Jonsson. Foto: SVT/Philip Naskret

Digital teknik obligatoriskt i förskolan

Uppdaterad
Publicerad

Från och med den första juli 2019 blir digital teknik ett obligatoriskt verktyg i läroplanen även i förskolan. Men forskare är inte helt övertygade om atttill exempel lärplattorna är en genväg till förskolebarnens lärande.

När barnen får en lärplatta vill de ofta spela spel, menar Malin Nilsen vid Göteborgs universitet. När lärarna har planerat olika former av pedagogiskt arbete i stället, kan det bli en krock.

– Barn och lärare möts inte alltid i det här för att man har olika perspektiv på aktiviteterna, säger hon.

Kritiskt förhållningssätt

Malin Nilsen forskar i barn- och ungdomsvetenskap och har skrivit en avhandling där hon tittat på hur förskolebarn och pedagoger samspelar i förskolan när de använder lärplattor. Hon har besökt tre förskoleavdelningar med totalt 44 barn.

Malin Nilsen menar att det är viktigt att ha ett kritiskt förhållningssätt till digitala teknologier eftersom det finns starka ekonomiska krafter som vill sälja sina produkter till förskolor.

Lång erfarenhet av digital teknik

På Sörgårdens förskola i Gislaved träffar vi specialpedagogen Kristina Ljunggren Jonsson. Hon berättar att Gislaveds kommun har jobbat med lärplattor i förskolan sedan 2012.

Hon är positiv till den digitala tekniken och tycker det är bra att den nu blir en del i läroplanen. Att pedagoger och barn har olika syn perspektiv på vad lärplattan ska användas till ser hon inte som ett problem.

– Nej, det är inget problem. Det handlar ju om hur vi använder den, säger Kristina Ljunggren Jonsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.