Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Liv Sköld och Cash Arbhede på Sörgårdens förskola i Gislaved gillar när de får använda lärplattan. I bakgrunden syns även specialpedagogen Kristina Ljunggren Jonsson. Foto: SVT/Philip Naskret

Digital teknik obligatoriskt i förskolan

Publicerad

Från och med den första juli 2019 blir digital teknik ett obligatoriskt verktyg i läroplanen även i förskolan. Men forskare är inte helt övertygade om atttill exempel lärplattorna är en genväg till förskolebarnens lärande.

När barnen får en lärplatta vill de ofta spela spel, menar Malin Nilsen vid Göteborgs universitet. När lärarna har planerat olika former av pedagogiskt arbete i stället, kan det bli en krock.

– Barn och lärare möts inte alltid i det här för att man har olika perspektiv på aktiviteterna, säger hon.

Kritiskt förhållningssätt

Malin Nilsen forskar i barn- och ungdomsvetenskap och har skrivit en avhandling där hon tittat på hur förskolebarn och pedagoger samspelar i förskolan när de använder lärplattor. Hon har besökt tre förskoleavdelningar med totalt 44 barn.

Malin Nilsen menar att det är viktigt att ha ett kritiskt förhållningssätt till digitala teknologier eftersom det finns starka ekonomiska krafter som vill sälja sina produkter till förskolor.

Lång erfarenhet av digital teknik

På Sörgårdens förskola i Gislaved träffar vi specialpedagogen Kristina Ljunggren Jonsson. Hon berättar att Gislaveds kommun har jobbat med lärplattor i förskolan sedan 2012.

Hon är positiv till den digitala tekniken och tycker det är bra att den nu blir en del i läroplanen. Att pedagoger och barn har olika syn perspektiv på vad lärplattan ska användas till ser hon inte som ett problem.

– Nej, det är inget problem. Det handlar ju om hur vi använder den, säger Kristina Ljunggren Jonsson.

SVT rapporterade · Hur ser du på att barn får allt fler digitala hjälpmedel i skolan?

07.24
Hej.
All forskning har under alla år hävdat att LEKEN är det viktigaste för inlärningen av kunskaper och för att lära sig interagera med andra barn. Varför har barn ända upp en bit i skollåldern svårt med detta? Satsa på leken de hinner lära sig den digitala världen senare. Efter över 40 år i förskola och skola så pratar jag utifrån erfarenhet. Barnen är det viktigaste vi har så låt dem leka.Det blev folk av oss också som växte upp utan skärmen framför oss (kanske mer sociala).
07.46
Hade vi en likadan diskussion när vi gick från bläck till blyertspenna eller när varje elev fick böcker?
07.46
Glädjande med lärande för framtiden.
De som tror att barn var mer sociala förr får gärna hitta någon forskning som visar på det.
07.46
Håller helt med Ingrid! Men plattan kan också inspirera till lek och inlärning, så ha den gärna som ett komplement.
07.46
Visst är det digitala ett bra hjälpmedel, men det ska användas som en del av undervisning - inte hela tiden. Lek och rörelse är viktigt för lärandet! Sedan finns det vissa barn som har mer nytta av det digitala än andra så de borde prioriteras.
07.47
Absolut ska det digitala in i förskolan och uppåt. Den stora utmaningen är hur vi får lärare m.fl. att förstå att använda verktygen och varför.
Kombination av rörelselek och tekniklek ser jag som en självklarhet. Vi gamlingar måste inse att den sociala interaktionen har flyttats från det fysiska rummet till internet. Den snabba kommunikationsera vi lever i ger så mycket större möjlgheter än vad jag hade när jag växte upp. Därför är det viktigt att vi ser till att ge dessa verktyg i tidig ålder, annars riskerar vi att skapa ett stort utanförskap.
Men glöm inte av att fysisk lek med mycket rörelse är superviktigt. Borde finnas mer av i skolan än vad det gör idag.
07.57
Som högstadielärare ser jag hellre att de har lärt sig att umgås i det riktiga livet. Det får inte bli så att skärm är det viktigaste. Först och främst är vi människor. Jag tycker grunden måste vara, att man kan interagera som människor och det här är vad man lär sig i förskola och grundskola. Det finns inget bevis för att mer skärm är bättre. Däremot finns det mycket belägg för inlärning via kontakt med människor.
08.03
Jag hade nog hellre velat att förskolan fokuserar mer på att leka och lära sig i lekarna än att börja med paddor dom kommer få så mycket digitalt ändå i sin omgivning. Barnen skall umgås och ha roligt dom kommer ha 12 år i skolan ändå sen
08.04
En mångfald av allt lek, musik, digitala verktyg, drama, papper o penna, färg, rörelse ute och inne. Under tiden som allt detta sker är barnen tillsammans och lär av varandra. En mix av allt då blir det ett bra lärande och fina relationer med engagerade tydliga pedagoger .
08.07
Digitala barn löper större risk att förlora fantasin. Det hörs och syns inte minst i deras utlåtanden. Dem lär sig cyber på fritiden ändå :) !
08.16
Tycker det är jättebra att barnen tidigt lär sig framtidens teknik. Problemet blir att utbilda lärarna!
08.28
Att tillbringa mycket tid framför skärmar leder till brist på fantasi, övervikt, rastlöshet, sömnsvårigheter. Fruktansvärt att digital teknik påtvingas alla barn. Jag vill se digitalfria förskolor, i alla fall som val... I framtiden kommer vi att titta tillbaka på vår tid med förundran över våra felsteg, när det gäller pedagogik liksom vad vi gör med jorden och våra egna kroppar.
08.28
Läsplattan är en rutinpryl och hämmar kreativiteten om det den visar inte ifrågasätts.
08.28
Jag är skeptisk. I dagens samhälle där de vuxna (och pedagoger) har allt mindre tid för barnen blir de digitala medel som ett billigt komplement.
08.28
Ja kan känna en viss oro, dagens barn leker för lite. Där tidigare generationer var ute och sprang runt, sitter dagens barn med var sin digital platta
08.28
Läs först boken om mobiltelefonins hälsorisker. Återkom sen med kommentarer.

Lars-Anders
08.29
Herre gud. Barnen har koll. Lärarna har inte det. Barnen borde agera mentorer.
Rent praktiskt bör 13-20 åriga pojkar hålla youtube, script och spelföreläsningar för lärarna som i sin tur lär ut till de yngre.
Dock så bör lärarna få över tjugo timmars utbildning minst, för varje timma de lär ut.
Sen gäller det även att uppdatera lärares vokabulär. Inte för att de ska låta trendiga utan med syfte att använda varje i dess korrekta sammanhang. Utbildningen måste även vara fri från politiska inslag.
08.38
The philanthropist Melinda Gates told me the same. Her children don’t have smartphones and only use a computer in the kitchen. Her husband Bill, the Microsoft co-founder, spends hours in his office reading books while everyone else is refreshing their homepage. The most sought-after private school in Silicon Valley, the Waldorf School of the Peninsula, bans technical devices for the under-11s and teaches the children of eBay, Apple, Uber and Google staff to make go-karts, knit and cook. Facebook’s Mark Zuckerberg wants his daughters to read Dr Seuss books and play outside rather than use Messenger Kids. Steve Jobs’s children had strict limits on how much technology they used at home.

It’s astonishing if you think about it: the more money you make out of the tech industry, the more you appear to shield your family from its effects.

Så frågan är om de som tjänar mest på IT vill hålla barnen ifrån detta frågan är då hur bra det är?
08.39
Det är typiskt för samhället i stort, man tror man med teknologins hjälp kan skapa genvägar för inlärning, när man istället borde inse att det enda som kan gynna inlärning i stort är mer tid. Samhället strukturer i dag är inte lika enkla som de var för dom som propagerar för "genvägarna". Det grundläggande problemet är att digitala hjälpmedel ska vara just hjälpmedel, inte leksaker som dom är i dag.
08.39
Små förskolebarn bör absolut inte ha med paddan i verksamheten, helt absurt. Finns mångt fler risker och hälsonackdelar än fördelar med en padda. Dessutom verkar det lätt bli att barnen får titta på film på dagarna, smidig barnvakt för pedagogerna.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer