Lena Pettersson är HR-chef på socialförvaltningen på Jönköpings kommun.

Bonus och bioreklam ska locka sommarvikarier i Jönköping

Uppdaterad
Publicerad

Socialförvaltningen i Jönköpings kommun kommer att göra reklam på biografer och stortavlor på stan för att försöka locka sommarvikarier i sommar. Dessutom fortsätter de med bonus till de som jobbar minst åtta veckor.

I klippet ovan hör du HR-chefen för socialförvaltningen i Jönköping, Lena Pettersson.

Socialförvaltningen i Jönköping behöver även i år runt 1 200 sommarvikarier till kommunens vård- och omsorgsverksamhet. För att få tag i vikarier så gör kommunen reklam på stortavlor på stan och på bio.

– Vi kommer att köra bioreklam med start nu och i sex veckor framåt, säger Lena Pettersson.

Rekryteringsträffar på Juneporten

Den 11 och 18 mars kommer socialförvaltningen också att ha rekryteringsträffar på Juneporten i Jönköping där intresserade kan träffa chefer inom de olika verksamheterna. Den omdiskuterade bonusen för de som jobbar 8-10 veckor under juni, juli och augusti är något som blir kvar även denna sommar.

– Vi  gör om den lite och de som jobbar åtta veckor eller mer får 4 000 kronor extra, säger Lena Pettersson.

Socialförvaltningen har haft bonusen sedan 2017 och har sett att den har haft effekt när det gäller att rekrytera sommarvikarier och få dem att jobba en stor del av sommaren.

Problem på Visingsö

Lena Pettersson hoppas att de ska kunna rekrytera tillräckligt med personal till de olika verksamheterna. I fjol var det problem på vissa platser och äldreboendet Annero på Visingsö hotades av att stängas under sommaren. Den åtgärden behövde inte vidtas eftersom man sänkte bemanningskraven och några i den ordinarie personalen gick upp till heltid.

Kan det bli liknande problem där i sommar?

– Det finns en risk för det, säger Lena Pettersson.

Redan nu har en del sommarjobbsansökningar kommit in till förvaltningen.

– En del ansökningar har kommit in redan och det ser väl ut ungefär som i fjol. Flertalet ansökningar vet vi av erfarenhet brukar komma in i mars efter att vi haft de här rekryteringsträffarna, säger Lena Pettersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.