Gullviveskolan är en av de skolor som har haft svårt att hitta behöriga lärare. Foto: TT/SVT

Sökte åtta nya lärare – ingen har behörighet

Publicerad

Förra läsåret saknade var fjärde grundskollärare i länet behörighet enligt skollagen. Och det är fortfarande svårt för vissa skolor att hitta utbildad personal. På en skola i Gislaved utannonserades åtta tjänster. Ingen av de nyanställda har lärarlegitimation.

– Det är en och annan behörig som söker, men de söker ju brett. Det är ju deras marknad så de kikar nog på flera ställen innan de bestämmer sig, säger Ingeborg Wendefors, rektor på Gullviveskolan i Gislaved.

På skolan arbetar 59 lärare det här läsåret. Arton av dem saknar lärarlegitimation.

Gislaved

Behöriga lärare i alla ämnen

– Det ställer naturligtvis högre krav på de behöriga lärarna att handleda sina kollegor så det blir kvalitet på den undervisningen också. Men vi har många lärare här med lång erfarenhet, som varit här i många år. Nu menar jag inte att likställa erfarenhet med behörighet men det är bättre med erfarna obehöriga än oerfarna, säger hon.

– Jag hoppas att det ordnas fler snabbvägar in i yrket, säger Ingeborg Wendefors. Här finns mycket kompetens och många, som med en kort insats skulle kunna bli behöriga.

Skolorna i Gislaved omorganiserades för ett år sedan. Nu finns alla tätortens barn i årskurs 4-6 på Gullviveskolan.

– Det gör att vi har behöriga lärare i alla ämnen. De fungerar som mentorer åt de obehöriga och hjälper till med sådant som är svårt.

Vilka delar är svårast för en utan utbildning?

– Dels att lägga upp lektioner och årsplanering, men också att koppla ihop planering och bedömning, att se hur de hänger ihop. Där behöver de ofta hjälp i tänket och någon att rådfråga, säger Ingeborg Wendefors.

Alexander Wetterstrand är lärare utan legitimation i matematik och naturorienterande ämnen. Han har jobbat på skolan i ett år och säger att han skulle känna sig vilsen utan sina mentorer.

Hjälp med planering

– Det finns så mycket kring rutiner, planering, läxor och hur man lägger upp lektioner för vissa elever, som har det svårt i skolan. Behöver jag hjälp så finns hon alltid där och hjälper mig, säger han.

Men det gör också att de redan pressade lärarna får ytterligare en arbetsuppgift.

– Det finns många outbildade som är jätteduktiga och som gör ett stort jobb, men självklart vilar ett större ansvar på oss behöriga, som har jobbat ett tag, säger Pernilla Åqvist, som är en av skolans förstelärare.

Fortsatt lärarbrist

Hon är glad att kommunen har gjort en omorganisation och tror att den kommer fungera bättre och bättre.

– Vi står ju inför en situation med fortsatt lärarbrist i många år framåt och vi måste få det att funka. Men visst är det svårt att säkerställa betygsättning och planering om alltför många saknar den pedagogiska erfarenheten.

– Jag önskar naturligtvis att vi hade 59 behöriga lärare här på skolan, men jag är glad för att vi ändå har så många erfarna och så många som som gör ett bra jobb, säger Ingeborg Wendefors.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gislaved

Mer i ämnet