Swedbank i Gislaved menar att de inte erbjuder vissa kunder bankdosor med hänvisning till språkproblem. Foto: TT

Språkstrul bakom bråk om bankdosor

Uppdaterad
Publicerad

Personer som nyligen invandrat till Sverige har nekats vissa banktjänster hos Swedbank i Gislaved med hänvisning till språkproblem — trots att de har svenska personnummer, rapporterar Värnamo Nyheter.

Flera säger att de nekats att skaffa bankdosa, och ibland även betalkort, med hänvisning till att de inte talar bra svenska.

Eva Fälth, bankchef på Swedbank i Gislaved, hänvisar till säkerheten för såväl banken som kunderna.

– Några språktest gör vi aldrig. Men när man ska öppna nya konton och tjänster till konton så måste kunden förstå oss och vi måste förstå dem när vi ska inleda en affärsrelation, säger hon till VN.

Även Claes Warrén, presskontakt på Swedbank i Sverige, hänvisar till säkerheten:

”Om vi bedömer att kunden inte förstår det, av språkliga eller andra skäl, kan vi därför i stället erbjuda andra tjänster. Det görs helt enkelt av omsorg om kunden”, skriver han i ett mejl till TT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.