Cykel men lägre lön – en succé

Uppdaterad
Publicerad

Nu ska de anställda i Jönköpings kommun börja cykla mer. Det är i alla fall förhoppningen genom ett erbjudande om en förmånscykel och intresset har hittills varit stort.

– Det får inte plats så mycket mer bilar här i stan och då tycker jag det är bra att man försöker ta andra alternativ och offra sin bekvämlighet ibland, säger Tor Olsson.

Han är en av de drygt 300 kommunaställda i Jönköping som tecknat ett avtal om en förmånscykel. Genom ett bruttolöneavdrag på 150 kronor i månaden betalar han av cykeln under tre år och det ser han som en rimlig peng.

– Jag får se det som en investering i miljön och kanske framförallt i min hälsa och kondition, säger Tor Olsson.

Och han tror inte att det kommer märkas så mycket i plånboken när summan sprids ut på tre år, motsvarande om han skulle gå och köpa en ny cykel nu direkt.

Stort intresse

Sedan tidigare erbjuder flera kommuner i Sverige sina anställda en förmånscykel. Exempelvis Linköping, Västerås och Katrineholm. I Jönköping gick erbjudandet ut till drygt 10 000 fast anställda strax innan påsk och enligt kommunen blev det en rivstart.

–  Vi är redan uppe i 310 uppbokade cyklar och 230 av dem är elcyklar. Det är jättekul och faktiskt rekord för företaget i fråga, säger Olle Gustafsson, projektledare för ett hållbart resande i Jönköping. 

I ytterligare två veckor har de anställda möjlighet att sätta upp sig på en cykel. En standardmodell kommer kosta runt 100 kr och för en elcykel blir avdraget cirka 300 kr per månad. Men alla är inte lika lockade av erbjudandet.

– Har man tillräckligt långt som jag som bor i Vaggeryd är ju inte cykla ett alternativ, säger Jakob Törnbland. Men han är positiv till erbjudandet från Jönköpings kommun.

Ökande biltrafik 

Som SVT Nyheter Jönköping tidigare berättat ökar biltrafiken i Jönköping och med stora höjdskillnader är det många som upplever att det är svårt att undvika bilen. Men Olle Gustafsson som arbetar med ett hållbart resande menar att det är viktigt att de kommunaställda föregår med gott exempel genom att cykla mer.  

– Det är problem med köer när många reser samtidigt till och från jobbet och kan vi få fler att cykla så blir det en bättre plats för de bilister som är kvar, säger han.

Tor Olssons ambition är att cykla mer till och från jobbet.

Kommer det bli så?

Enligt vissa kollegor kommer jag cykla en gång sedan kommer jag ställa cykeln i garaget och aldrig titta på den mer under tre års tid. Men jag tror det kommer handla om vädret, skrattar han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.