Trots regnet var det ett 60-tal ortsbor som tagit sig till den lilla tågstationen i Äng på onsdagsmorgonen för att visa sitt missnöje. I klippet hör du Nina Backman, Ängsbo och Thomas Adelöf på Länstrafiken. Foto: Fredrik Weibull/SVT

Tågen stannar i Äng – men ingen får går på

Uppdaterad
Publicerad

Ett 60-tal personer i Äng utanför Nässjö protesterade under onsdagen mot att Krösatågen stannar på den befintliga stationen för tågmöte, men inte längre tar upp några passagerare.

Trots regnet på onsdagsmorgonen var det ett 60-tal ortsbor som tagit sig till den lilla tågstationen i Äng för att visa sitt missnöje med Länstrafiken. 2010 slutade tågen ta upp passagerare i äng, men enligt Ängsborna är det ca 14 tåg som stannar varje dag.

– Vi vill visa vårt missnöje med att tågen stannar men inte öppnar dörrarna, säger Nina Beckman.

– Tågen kan stå still här i fem-sex minuter, så när tågen väl stannar, låt oss kliva på!

”Tekniskt stopp”

Ängsborna har haft kontakt med Länstrafiken flera gånger och även skrivit skrivelser i ärendet. Svaret som de fått av Länstrafiken ska ha varit att det är ett tekniskt stopp och att tågen därför inte kan släppa på eller av passagerare.

– Jag tycker det är helt otroligt, tågen kan stå still i fem-sex min, att då i det läget inte öppna dörrarna och låta ängsborna åka med. Det känns helt vansinnigt i de här tiderna när vi försöker tänka på miljön, säger Alexander Fäldt som bor nära tågstationen. Han är själv lokförare och menar att det inte finns några tekniska hinder.

– Det är inga problem alls. Om du jämför med snabbtågen som stannar i Nässjö, så har de tider som är hälften av de tider som tågen står här i Äng. Då är det ändå tre-fyra gånger så mycket folk som omsätts på de uppehållen, säger Alexander Fäldt.

Finns det några tekniska problem som skulle kunna ställa tilll det för dina lokförarkollegor om de skulle öppna dörrarna för folk så de kunde kliva av eller på?

– Nej, det gör det inte. Det är samma förfarande för lokföraren oavsett vilken perrong eller vilken station du än stannar på.

Protesterna Ängsbor samlades vid den lilla stationen där tågen stannar, men inte låter folk gå på eller av. Foto: SVT

Tvingas köra bil

Linda Jalderot bor bara 100 meter från tågstationen och fanns med bland de protesterande på perrongen.

– Det är jättedåligt för min sambo får åka till Forserums station varje dag, året om. Det är så knäpppt eftersom tågen ändå stannar, så tycker man att de ska få åka med, säger Linda Jalderot.

Skulle fler åka tåg om det vore möjligt att kliva på i Äng?

– Jag är helt övertygad om det, med de skenande bensinpriser vi har idag. Folk här är helt beroende av två bilar, men man vill åka kollektivt men vi har inte möjligheten idag.

De protesterande i Äng hoppas att Länstrafiken och politiker ska lyssna på dem.

– Vi hoppas ju att det ska dra igång en ny diskussion, att de förstår att det bara handlar om att öppna dörrarna på de tåg som redan stannar, säger Nina Beckman.

Ängsborna är övertygade om att det skulle få stor betydelse om tågen som stannar också släppte på och av folk.

– O ja, då skulle personer kunna pendla till arbetet och barnen kunde åka tåg till fritidsaktiviteter och kompisar.

För få resenärer

Men Thomas Adelöf, trafikutvecklare på Länstrafiken, menar att huvudproblemet var att det var alldeles för få som åkte med tåget när det fram till 2010 gjorde uppehåll för på- och avstigande plus att det bara finns en plattform vid det ena spåret.

– Trafikledningen tyckte det var för komplicerat att hantera och gav oss bara tillstånd att stanna där med sju tåg per dag, säger Thomas Adelöf.

Han menar att det inte skulle fungera att släppa på och av folk vid de så kallade tekniska stoppen som tågen gör vid möte. Dessa sker inte enligt tidtabell och kan flyttas till en annan plats när ett tåg är sent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.